Gusar ili Le Corsaire balet je u tri čina, koreograf je Marius Petipa, a glazba je sačinjena od djela više skladatelja. Adolphe Adam, Cesare Pugni, Léo Delibes, Ricardo Drigo i Prince Oldenbourg skladali su pojedine dijelove baleta. Praizvedba baleta bila je u Marijinskom teatru 1899. godine.
Gusar je imao kompleksnu evoluciju. U trenutku kada ga je Marius Petipa primijetio, balet je već bio izveden u Londonu (Francois Albert, 1837.), Parizu (Joseph Mazilier, 1856.) i Petrogradu (Jules Perrot, 1858.). Petipa je balet postavljao dvaput: 1868. gdje je glavnu ulogu iznijela njegova žena Maria i 1899. godine. Ta kasnija inačica predložak je za današnje koreografije.
U prvome činu prikazan je brodolom iz kojeg na grčku obalu more izbacuje tri pustolova: Conrada, Alija i Birbanta. Oni upoznaju Medoru i nekoliko njenih prijateljica koje sakrivaju tri brodolomca od turskih patrola. No, turska patrola uhvati Medoru i njezinu prijateljicu Gulnaru i predaje ih prodavaču roblja Lankademu. Na tržnici Gulnara biva prodana bogatom Seid-paši, a kada dođe red na Medoru pojavljuje se misteriozni kupac. To je zapravo prerušeni Conrad koji se otkriva i zajedno s prijateljima oslobađa robove te zarobi Lankadema.
Drugi čin odvija se u špilji u koju su se sakrili Conrad i ostali. Oni slave oslobođenje robova i Medora pleše spektakularni pas de deux s Conradom i Alijem. Njezine prijateljice žele se vratiti u svoja sela. Conrad se složi, ali Birbanto i ostali žele zadržati žene. Primijetivši prepirku, Lankadem prilazi Birbantu i nudi mu napitak za spavanje u zamjenu za svoju slobodu. On uzima napitak i polijeva ga po buketu cvijeća. Buket daje Medori i uvjeri ju da ga pokloni Conradu. Ona to i čini, a kad Conrad prihvati cvijeće, odmah padne u san. Lankadem nato otima Medoru i bježi.
U trećem činu Seid-paša proglašava Gulnaru kraljicom svojega harema. No, ostale žene u haremu su mu dosadile te se oduševi kada pristigne Lankadem s Medorom. Seid-paša ju kupi i započinje zabava u haremu. Pristižu hodočasnici, zabava završava i kreću večernje molitve. Hodočasnici su zapravo Conrad i njegovi prijatelji koji ponovo oslobađaju Medoru. Svi se zajedno otpute na brod i počinju nove pustolovine.
Gusar iz Boljšoj teatra, foto: Damir Yusupov
Koreografija ovog baleta bogata je i raskošna: Conrad, Lankadem i Gulnara zasjaju u prvom činu, a drugi čin nudi spektakularni pas de deux Conrada, Alija i Medore. Tridesetih godina prošloga stoljeća, taj je pas de deux izoliran, eliminirana je uloga Conrada i ples je prilagođen za izvođenje na gala večerima. Na kraju drugoga čina, balerina koja pleše Medoru može pokazati i svoj nježni, meki ples u duetu s Conradom, što je dobrodošao kontrast vatrometu i spektaklu iz pas de deuxa. Treći čin sadrži takozvani Jardin Animé ili živi vrt sastavljen od prelijepih žena koje paša bira za harem. Ovaj je dio kreirao Petipa na glazbu Delibesa, a sadrži delikatni pas de deux i elegantni ples za ansambl.
Cjelovečernji balet može se vidjeti u izvedbi Boljšoj baleta, Kirov baleta i ABT-a. Preporučam izvedbu Kirov baleta koja je dostupna na DVD-u, a postoje i isječci na You Tubeu, plesači su Altynai Asylmuratova, Faroukh Ruzimatov, Yelena Pankova i Yevgeny Neff.