Diptih McGregora i Volpinija
ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko
RIJEKA – Rasprodane karte za premijeru 14.12.2013. godine jednog od najiščekivanijih baleta iz radionice riječkog baletnog ansambla, govore više od ijedne riječi. Time se da ustvrditi da je koreograf i redatelj Orašara, ujedno i ravnatelj riječkog baleta Ronald Savković, napravio iznimno velik i uspješan posao.
Nakon više od 20 godina, kazalište Ivana pl. Zajca konačno je prodisalo bijelim, klasičnim baletom za kojim riječka publika žudi. Orašar predstavlja jedno od najpoznatijih klasika baletne literature, čiju muziku je skladao Petar Iljič Čajkovski. Svoju pretpremijeru ovaj je balet je doživio prije 119 godina, kada nije postigao veliki uspjeh. Međutim, s vremenom je postao jedan od najdražih baleta koji se u vrijeme božićnih blagdana neizostavno izvodi diljem svijeta.
Za one koji ne znaju točan sadržaj te poznate božićne bajke, da kažemo nekoliko bitnih činjenica. Radnja Orašara (engleski Nutcracker, ruski Ščelkunčik) zbiva se u vrijeme Badnjaka, kada se obitelj priprema za božićno veselje. Tijekom darivanja djece, u prostoriju ulazi Herr Drosselmeyer (sinoć ga je plesao Andrei Köteles), talentirani lutkar i mađioničar koji djeci donosi darove. Među darovanim lutkama on poklanja i znamenitog orašara, drvenog čovječuljka koji služi za drobljenje oraha. Tog drvenog lutka daje Klari, inače glavnoj junakinji cijele ove priče. Dok je drugoj djeci ta igračka nezanimljiva, Klara ju odmah zavoli. Herr Drosselmeyer kasnije joj namjerno slomi igračku i time njeno srce.
Klara i Orašar, izvor: HNK Zajc
Tijekom noći dok svi spavaju, Klara odlazi provjeriti svog voljenog orašara, pri čemu iznenada dolazi do pojave miševa koji počinju preplavljivati cijelu sobu. Nakon što se djevojčica nađe u središtu bitke između vojske miševa i slatkiša, Orašar se preobražava u prekrasnog živog princa. Nakon velikog preobražaja lutka u Princa, dolazi do kulminacije priče, ali i izmjene razigranih veselih plesnih točaka, uz svima nam poznate melodije Petra Iljiča Čajkovskog.
Klara (plesala ju je Marta Kanazir) i Princ (Joseph Cane) putuju po Zemlji slatkiša, gdje plešu slatkiši sa svih strana svijeta. Tako smo mogli vidjeti Španjolsku čokoladu (Irina Köteles i Daniele Romeo), Arapsku kavu (Marta Voinea Čavrak, pratilje Tena Ferić Dokmanović, Tanja Tišma i dva Arapa Dimitrij Andrejčuk i Vitalij Klok), Kineski čaj (Paula Rus i Svebor Zgurić), šećerni štapići iz Rusije (Anna Ponomareva i Martin Grainger), praline (Anka Zgurić i Laura Orlić)…
Treba pohvaliti balerinu Martu Kanazir, koja je sinoć plesala djevojčicu Klaru. Osim ansambla Baleta, u izvedbi su sudjelovali i đaci Osnovne baletne škole na Vežici, kao i polaznici Academie de Capoiera, Rijeka i Parkour skupine Ri-Run, Rijeka. Upravo tim daškom borbenih, plesnih i akrobatskih vještina, riječki Orašar je uvažio činjenicu da se od vremena nastanka ovog baleta mijenjao ples i pokret, kao i odnos djece prema igračkama, igri i bajkama.
Treba spomenuti i veličanstvenu scenografiju koju potpisuje Dalibor Laginja te prekrasno ručno izrađene kostime kostimografa Aleksandra Nošpala, s kojim Ronald Savković rado surađuje. Živom glazbom orkestra HNK Ivana pl. Zajca dirigirao je Igor Vlajnić, kojemu je ovo bilo prvo iskustvo da dirigira na glazbu klasičnog baleta kao što je Orašar.
Za comeback ovog komada nakon dugog sna riječkog klasičnog baleta, nije bila dostatna samo Drosselmeyerova magija u vrijeme predbožićnog veselja. Trebalo je tu hrabrosti, znanja i puno napornog rada.
Nekoliko pitanja nameće nam se nakon odgledane impresivne izvedbe riječkog Orašara; kad se Clara na kraju baleta probudi, hoće li njezin san posve nestati? Kamo odlaze snovi kad se probudimo? Je li to uopće bio san? Možemo li budni nastaviti sanjati?
ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko
SPLIT – Laurencia, balet u dva čina koreografa Vakhtanga Čabukianija na glazbu Aleksandra Kreina, premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 22. o
RIJEKA – Kroz plesni pokret će uskoro na pozornici riječkog HNK Ivana pl. Zajca oživjeti bezvremenski lutak Pinocchio i to kao balet za djecu čiju koreografiju, koncept i dra
SPLIT – Od 1. siječnja vodstvo splitskog Baleta preuzet će ukrajinski plesač, koreograf i pedagog Denis Matvienko. Kako su izvijestili iz tog kazališta, riječ je o umjetniku
ZAGREB – Prije točno stotinu godina (17. lipnja 1924. godine), u Narodnom kazalištu u Zagrebu praizveden je balet Licitarsko srce, nastao u suradnji skladatelja Krešimir
ZAGREB – Preminula je jedna od najvećih balerina zagrebačkog baleta Vesna Butorac-Blaće. Srednju baletnu školu završila je u Zagrebu 1959., a 1966–67. usavršavala se na Akade