Domaći balet Jela ponovno u kazalištu

Autor: //Datum objave: 22.01.2025.

OSIJEK – Na sceni osječkog HNK, kako su u srijedu objavili iz tog kazališta, nakon 127 godina premijerno će se izvesti balet ‘Jela’.
Pod ravnanjem maestra Vladimira Piskunova, te u režiji i koreografiji Vuka Ognjenovića, prvi hrvatski balet Jela (iz pera Bele pl. Adamovića Čepinskog) – 127 godina nakon praizvedbe, i jedine izvedbe ikad, premijeru će imati na sceni osječkog HNK-a na Valentinovo.
Voditelj Baletnog ansambla našega kazališta, Ognjenović ovaj puta je i dramaturg, a supotpisuje i scenografiju s Ivanom Bašić, kostimografiju s Brunom Osmanagićem, oblikovanje svjetla s Tomislavom Kobijom, a i jedan je od troje baletnih majstora – uz Saru Epifany Erceg i Janu Brletić. Za izradu oglavlja zaslužan je Bruno Osmanagić, a videoprojekcije Ivana Bašić.
Agronom i skladatelj Bela pl. Adamović Čepinski privatno je učio glasovir kod Dragutina Hercoga i Ivana Nepomuka Hummela. Osim studija agronomije, u Beču je kod prof. Hermanna Gradenera i Carla Frühlinga, od 1890. do 1893. studirao glazbu, klavir i kompoziciju. Skladao je pretežno instrumentalnu glazbu. U Zagrebu je izvedeno nekoliko njegovih orkestralnih djela. Andante religioso (1893.), Adagio u f-molu (1896.) i balet u jednom činu Jela (1898., po Ruckertovoj pjesmi preradio za pozornicu L. Frappart), prvo domaće djelo te vrste.
Svojim najznačajnijim glazbeno-scenskim djelom, Bela pl. Adamović Čepinski hrvatskoj je kulturnoj baštini podario prvi nacionalni balet, koji je praizvedbu doživio 15. siječnja 1898. u Hrvatskom zemaljskom kazalištu u Zagrebu, kao svojevrsno nadovezivanje nacionalnomu buđenju Ilirskoga pokreta, koji je, doduše, utihnuo 55 godina ranije – no i dalje se identitetsko supstancijalno nametalo kao okvir za geopolitička stremljenja.
Čepinski skladatelj Jelu sklada nadahnut jednom od pjesama iz zbirke Kindertoten lieder Friedricha Rückerta, koju su u libreto pretočili Frappart i Gaoul, a balet počiva na prispodobi o Jeli, koju žudnja za zlatom dovodi do ruba propasti. Ljubav se i ovdje metaforički i stvarno pojavljuje u liku Marka, koji Jeli ukazuje na uzvišenija počela.
Iako su Adamoviću neki zamjerili što se u baletu nije poslužio i nekim nacionalnim motivima, muzikolog Franjo Kuhač bez zadrške hvali glazbene motive koji se provlače kroz cijeli balet te remek-djelom proglašava prizore oluje i bure u svijetu nastanjenom ljudima, vilama, stablima i alegorijama.

Najnovije iz kategorije "Predstave":

Praizvedba Prekinutih veza

ZAGREB – Praizvedba baleta Prekinute veze u koprodukciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i Muzičkog biennalea Zagreb otvorit će 5. travnja trideset i treće izdanje fe

Domaći balet Jela ponovno u kazalištu

OSIJEK – Na sceni osječkog HNK, kako su u srijedu objavili iz tog kazališta, nakon 127 godina premijerno će se izvesti balet ‘Jela’. Pod ravnanjem maestra Vladimi

Diptih McGregora i Volpinija

ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko

Najnovije vijesti na portalu:

Carmina Krležijana u HNK

ZAGREB – Prošla su nešto više od dva mjeseca otkako nas je napustio baletan i koreograf Milko Šparemblek. U HNK je nakon njegova pokopa održana komemoracija, a sad se ta

Sretan Svjetski dan plesa!

Diljem svijeta danas se slavi Svjetski dan plesa. Uobičajeno je da tim povodom jedan svjetski, te jedan domaći plesač, pošalju poruku. Andreja Jeličić, baletna pedagoginja i teoret

Praizvedba Prekinutih veza

ZAGREB – Praizvedba baleta Prekinute veze u koprodukciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i Muzičkog biennalea Zagreb otvorit će 5. travnja trideset i treće izdanje fe