Diptih McGregora i Volpinija
ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko
SPLIT – Laurencia, balet u dva čina koreografa Vakhtanga Čabukianija na glazbu Aleksandra Kreina, premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 22. ožujka na sceni splitskog nacionalnog kazališta. Prvi put će hrvatska publika vidjeti ovaj klasični balet velikog baletnog reformatora Čabukijanija, nastao po motivima drame „Fuente Ovejuna“ Lope de Vege. Novu koreografsku verziju Čabukijanijeve koreografije sa splitskim ansamblom priprema Nina Ananiašvili, gruzijska balerina i ravnateljica Gruzijskog državnog baleta, svojevremeno proglašena jednom od 12 najboljih svjetskih balerina svih vremena, koju je 2002. US Dance Magazine imenovao najboljom svjetskom balerinom. Orkestrom HNK Split ravnat će maestro Leon Jagaev.
Kao protagonisti nastupit će solisti i članovi ansambla splitskog Baleta. U naslovnoj ulozi djevojke Laurencije izmjenjivat će se Josephine Mansfield, Valerie Lin i Irina Čaban Bilandžić, dok će njezinog partnera Frodosa tumačiti Valerij Ljubenko, Danil Podruško i Emanuele Sardo. „O snazi splitskog baletnog ansambla dovoljno govori činjenica kako imamo tri različite postave u svim glavnim ulogama ovog zahtjevnog naslova klasičnog baleta koji od plesača, pored zahtjevne plesne tehnike, iziskuje i glumačke vještine“, rekla je na medijskoj konferenciji u splitskom teatra Nina Ananiašvili. „Čabukiani je nedovoljno poznat na Zapadu, no on je potpuno reformirao klasični balet. Istaknuo je ulogu muških plesača koje je napravio ravnopravnim balerinama“, naglasila je Nina Ananiašvili. Čabukiani je jedan od najutjecajnijih baletnih plesača 20. stoljeća a poznat je po stvaranju koreografije nekoliko najpoznatijih muških varijacija klasičnog baletnog repertoara, primjerice u „Le Corsaireu“, „La Bayadère“ i „Labuđem jezeru“. Stvorio je novi koreografski jezik vlastitim spojem folklornog i klasičnog plesa. Potvrdio je važnost muškog plesa, posebno unaprijedivši ideju “herojskog” muškog plesa, što je ostalo trajnom baštinom klasičnog baleta kakvog danas poznajemo.
Radnja „Laurencije“ odvija se u 15. stoljeću, u španjolskom selu Fuente Ovejuna koje pripada zapovjedniku Fernandu Gomezu de Guzmanu. Mladi Frondoso, zaljubljen je u seosku djevojku Laurenciju koju Guzman pokušava pridobiti za sebe. Kada se Gomez pokuša osvetiti zbog odbijanja Laurencije, ona hrabro potiče seljane na pobunu protiv njegove tiranije. Unatoč zapovjednikovim naporima da razdvoji Laurenciju i Frondosa, zaljubljeni par odluči se vjenčati, što izaziva Gomezov bijes. Laurencia potiče seljane na otpor tiranskoj vlasti. Predvođeni Frondosom pobunjenici pobjeđuju zapovjednika, zaklinjući se braniti svoju slobodu i dostojanstvo.
„Laurencia“ je premijerno izvedena 22. ožujka 1939. u Kirovskom opernom i baletnom kazalištu. Dugo je balet bio dio obaveznog korpusa klasičnih baletnih naslova da bi, s vremenom, pao u zaborav. Dolaskom na čelo Gruzijskog državnog baleta Nina Ananiašvili vratila je „Laurenciju“ na scenu, nakon čega je uslijedilo postavljanje u Marijinskom kazalištu u Sankt-Peterburg, a Nina Ananiašvili potpisuje i izvedbu „Laurencije“ u Boljšoj teatru u Minsku u Bjelorusiji.
„Velika mi je čast što je u HNK Split došla Nina Ananiašvili, veliko ime svjetskog baleta, koja je došla postaviti ovo remek-djelo klasičnog baleta, još neizvođeno u Hrvatskoj, i podijeliti s našim ansamblom svoje veliko znanje i iskustvo. Predstava se postavlja u sklopu projekta K-HNK, u suradnji s HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, što znači da će na jesen naš ansambl plesati u Rijeci uz pratnju riječkog orkestra i predstaviti ovaj vrijedni naslov tamošnjoj publici“, naglasio je intendant HNK Split Vicko Bilandžić.
„Bogata orkestracija, glazba izuzetne energije, naglašenog španjolskog kolorita ono je što karakterizira glazbu Aleksandra Kreina koju je stvarao u uskoj suradnji s Čabukijanijem“, istaknuo je dirigent Leon Jagaev.
„Ova je glazba predivna, emotivna i uzbudljiva. Uloga Frondosa vrh je moje dosadašnje karijere i veoma sam sretan što sam dobio tu priliku. Radnja me podsjeća na situaciju u mojoj Ukrajini pa sam zbog toga dodatno uzbuđen“, rekao je Valerij Ljubenko, solist Baleta HNK Split.
Nakon premijere 22. ožujka slijede reprizne izvedbe 23., 25, 26. i 27. ožujka.
ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko
SPLIT – Laurencia, balet u dva čina koreografa Vakhtanga Čabukianija na glazbu Aleksandra Kreina, premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 22. o
RIJEKA – Kroz plesni pokret će uskoro na pozornici riječkog HNK Ivana pl. Zajca oživjeti bezvremenski lutak Pinocchio i to kao balet za djecu čiju koreografiju, koncept i dra
ZAGREB – Balet Orašar Petra Iljiča Čajkovskog u koreografiji Vladimira Malakova oni koji nisu uspjeli nabaviti kartu moći će pogledati 20. prosinca u 19.30 sati ispred
ZAGREB – Premda se to nigdje na stranicama Centra za kulturu Trešnjevka ne može naći (jednako kao ni na popisu događanja koji je izvješen u predvorju), u srijedu 18. prosinca
SPLIT – Hrvatsko narodno kazalište Split najavljuje početak pretprodaje ulaznica za najpopularniji balet svih vremena, Orašar. Planirano je ukupno 16 izvedbi u studenome i pr