Igor Kirov od A do Z

Autor: //Datum objave: 01.11.2016.

Nekoć plesač i koreograf, a danas novi šef splitskog baleta – mada nije izgubio nijedan od navedenih elemenata, već ih, kako sam kaže – nadogradio. Igor Kirov, makedonski koreograf s bogatim međunarodnim iskustvom u Split je došao u koreografskom aranžmanu na poziv tadašnjeg šefa baleta splitskog HNK Dinka Bogdanića te iza sebe ostavio tri postavljene predstave. Ispred sebe Kirov priprema obećavajuću šarenu baletnu sezonu.

 

Otkrili smo, između ostalog, kako je bilo u samim baletnim Kirovljevim počecima…

 

S baletom sam započeo dosta kasno – s osamnaest godina; naravno, ako ćemo uzeti u obzir da plesači većinom u ranim danima djetinjstva otkrivaju afinitet prema baletu. Možemo reći da sam i ja dosta ranije otkrio svoj afinitet – već u prvom razredu srednje škole, no kako sam živio u malenom gradu u Makedoniji, najbliže što je odgovaralo mojim baletnim afinitetima je bio plesni odjel tadašnjeg doma pionira. Sjećam se da sam te godine zajedno sa svojom plesnom partnericom i prvi put imao svoj “veliki” nastup. Bilo je to u sklopu MakFestana kojem smo partnerica i ja nastupili kao plesna pratnja jednom od plesača te smo za svoju salsa točku dobili nagradu za najbolji scenski nastup. Dobro, eto, to je jedna anegdota. Zapravo je sve počelo u osamnaestoj godini kada sam primljen u nacionalnu baletnu školu u Skopju te sam ubrzo shvatio kako ne mogu ostati u Makedoniji kao plesač u nacionalnom kazalištu jer sam htio puno više od stalne baletne postave skopskog baletnog ansambla – htio sam plesati i moderni plesi jazz dance, svašta pomalo! Stoga sam se odlučio za baletnu akademiju u Rotterdamu na koju sam primljen na osnovi video kazete. S obzirom navrijeme rata devedesetih na našim prostorima, nije bilo lako dobiti vizu, a nizozemska ambasada u Skopju nije postojala, tek u Beogradu.

 

Sa ansamblom u Splitu, foto: privatni album

 

Počeci vaše karijere i jesu stvorili duh ptice selice, zabilježili ste svojim radom malo ovdje-malo tamo…

 

Nakon Scapina (Scapino Ballet Rotterdam), otisnuo sam se iz Nizozemske u Oldenburg, pa sam bio malo u Švicarskoj, pa opet Njemačka…nekako sam uvijek znao da jednim mjestom ne mogu biti zadovoljan I nisam se nigdje htio zadržavati više od dvije godine. Jednostavno je toliko različitih baletnih kompanija, svaka radi na svoj način, a ja sam samo htio učiti i učiti – samostalno sagledati što je dobro, a što mi se ne sviđa, zadržati najbolje, dodati svoje – i tako u krug. Ta nadogradnja je nekako i lajtmotiv moga rada.

 

Na koji način nadogradnja predstavlja lajtmotiv vašeg rada?

 

Pa, npr.moja prva “veća” koreografija 2006.godine za Operu Graz bila je postavljena na osnovu koreografije iz 1996.godine, što mi je nadalje koristilo velikim dijelom kao osnova za “From Side to Side” koji je splitska publika imala priliku vidjeti. Isto tako, koncept otvaranja “četiri stolice-četiri plesača na sceni”  koji smo mogli vidjeti u “Na putu” je postao već moj prepoznatljivi znak, upravo zato što ga provlačim kroz svoje koreografije. Volim te nekakve prepoznatljive znakove. Imam i uvijek isti tim ljudi s kojima surađujem te je naša zajednička suradnja postala moj prepoznatljivi znak. S Kirilom Đajkovskim već od 2005.godine surađujem kada smo se upoznali u Japanu na natjecanju gdje sam dobio značajnu koreografsku nagradu. Nadalje, kostimografski “touch” Aleksandra Noshpala većna prvi pogled viče asocijaciju na moje predstave.

 

Vratimo se na sekundu ovom vašem “sindromu ptice selice” – namjeravate li se to i iz Splita ubrzo otisnuti?

 

Joj, ma ne – to važi za Igora Kirova kao koreografa koji mora putovati da bi mogao maksimalno učiti, upijati, nadograđivati sebe. U trenutnoj novoj funkciji je situacija nešto drugačija – ovdje učim na drugi način; imam izvanrednu mogućnost uvesti nove stvari u rad čitave skupine, promijeniti, ostaviti trag, a istovremeno učiti od svog ansambla koliko i oni uče od mene.

 

kirov

Kirov je nagrađivani koreograf, foto: privatni album

 

Jeste li zahtjevan šef?

 

Kao što sam rekao, jako sam zadovoljan trenutnom postavom baletnog ansambla – jednostavno imamo dobru energiju i oni su toliko željni raditi, učiti, napredovati. To mi je jako bitno jer svaki koreograf i plesač ima svoj način rada, ali u konačnici se svede na to da ne poznajem riječi “ne mogu”! Možeš “ne htjeti”, to je sasvim druga stvar, alinema “ne mogu” jer možeš – moraš! Ne tražim ništa što i sam ne mogu dati –  i ja sam bio prvenstveno plesač i znam kada se mora – tada se i može, ali iobrnuto. To zahtjevam iod svojih plesača – da daju cijelog sebe. Ja se također trudim dati cijelog sebe, kako bi svatko od njih primio nešto moje i transformirao u svoje.

 

Zadržimo se malo na koreografskom dijelu vaše splitske karijere – kako ste zadovoljni prošlom baletnom sezonom?

 

Iskreno sam jako zadovoljan, zajednički smo uspjeli publici ponuditi zbilja lepezu baletnih poslastica – od “easy going” 5 do 12 koja je, mogu tako reći, služila i da pomalo pridobijemo publiku s tom lijepom narodnom makedonskom glazbom…glazba je na ovom prostoru jako bitna i išao sam s provjerenom formulom, a uz to sam i ostavio pečat svog makedonskog, balkanskog dijela duha. Dakle, od neke laganije varijante, do nešto kompleksnijeg koncepta koji je ponudio “Na putu”. Zbilja sam jako zadovoljan.

 

Imate li uopće kao tvorac možda i favorita među prošlosezonskim komadima postavljenih na splitskim daskama?

 

Ja ih sve volim kao majka svu svoju djecu, ali zbilja! Svaku na svoj način, naravno jer svaka i jest drugačija. Te predstave su i moj način razvijanja, ali ne samo moj; kako predstava raste, odnosno razvija se, tako se razvijaju i plesači, tako se razvijam i ja. Svaka izvedba iste predstave drugačija je od prethodne – to hoću reći. Ja sam svjestan mana i raznih nedostataka koje moje koreografije imaju i koje iz izvedbe u izvedbu ispravljam. No, u konačnici, te koreografije su izašle iz mog pokreta, u njih sam, osim tijela, stavio i dušu i tako će uvijek biti dok god mi godine dopuštaju da se mrdam u ritmu. Dakle, dok god to mogu, ja želim, odnosno zahtijevam da moje žive ideje plesači upijaju i transformiraju na svoj način – sa svojim potpisom. Dok god dajem toliko od sebe, ne mogu izdvojiti najdraži komad – sve su to moja djeca.

 

I u konačnici, Prijeđimo na Igora Kirova kao novog šefa splitskog baleta – jeste li spremni za taj poduhvat i kako se osjećate?

 

Apsolutno sam spreman. Također mi je apsolutna čast i zadovoljstvo što sam dobio ansambl s kojim smo već zajednički pokazali uspjeh. Publika je također na taj spoj već dobro reagirala, tako da se veselim novo-starim počecima. Ja sam do sada radio male projekte na nama poznatim geografskim područjima, no godinama rada  van naših prostora sam stekao iskustvo vođenja kompanije. Nadam se da neću puno griješiti, naravno, aliljudi smo i griješimo, no i ispravljamo sve te greške. Potrebno je samo imati viziju i slijediti je.

 

12923157_10154805776988009_7096176967281249756_n

Igor Kirov s plesačima Makedonske opere i baleta, foto: privatni album

 

Što nas sve čeka ovu sezonu?

 

Sezonu smo počeli s “Na putu”, zatim vraćamo na daske “5 do 12”. Za božićno vrijeme tradicionalno pripremamo “Orašara”, a onda odmah u siječnju vraćamo i“Vragolastu djevojku” jer se radi o zbilja prekrasnom komadu kojeg vrijedi “reprizirati”. Zatim udaramo s premijerno s nečim novim što splitska publika još nije imala priliku vidjeti – “La Sylphide” koju radimo u suradnji s danskom koreografkinjom pravog bournonvillškog stila. Posebno se radujem“East/West –baletnom triptihu” koji pripremamo za sami kraj sezone. Radi se o tri različite vrste plesa koje ćemo prikazati publici, o tri različita plesna utjecaja za plesače, alii o tri različita stila – neoklasični, moderni te smjesa oba spoemnuta. Dakle, Triptihom završavamo sezonu u svibnju. Iza svibnja, odnosno za Splitsko ljeto, veliko mi je zadovoljstvo najaviti “Derviš i smrt”, naravno, na temu istoimenog djela velikog Meše Selimovića. Još je mnogo toga tu…trenutno pregovaram s većim brojem baletnih pedagoga sa svih strana svijeta koji bi dolazili jednom mjesečno plesačima ponuditi različite utjecaje i novitete. Turneje su također u planu, planiramo pojačati suradnju domaćeg trokuta, odnosno HNK Splita, Zagreba i Rijeke, i tako…

 

Dug, dinamičan i maštovit je bio put od Igora Kirova plesača do Igora Kirova ravnatelja baleta HNK Split! Prošavši kroz sve faze evolucije plesača, što biste mogli izdvojiti kao najveću žrtvu takvog specifičnog posla?

 

Odricanje. Odricanje od privatnog života, od obitelji, prijatelja. Balet ne pita je li Božić, Nova godina ili neki treći blagdan – plešeš kad se mora. Radiš i živiš i u malim mjestima u kojima se ne bi nikada našao. Budimo realni, svi bi mi htjeli živjeti u Berlinu, alii ovo je žrtva koju treba prinijeti oltaru uspjeha – prihvatiti manje s nadom da ćeš nekada u budućnosti imati više. Gledajte, iscrpan je ovo posao, ali je bitno da imaš snagu znati koliko vrijediš – da se umoran nakon osam sati plesa i vježbe možeš pogledati u ogledalo i znati točno koliko vrijediš! Kada imaš želju, volju te samopožrtvovnost – sve se može. Kada nešto stvarno želiš, nađeš način, a kada ne želiš – nađeš razlog. To je tako. Ja tako funkcioniram. Počeo sam s onim s čim sam počeo, došao sam na taj način ovdje gdje jesam. Sve što sam skockao u tih dvadeset godina istoka i zapada sada sam spreman dati HNK Splitui ovim plesačima za koje mislim da zajednički možemo postići i mnogo više od ovoga što smo postigli prošlu sezonu, a postigli smo mnogo.

Najnovije iz kategorije "Velika baletna imena":

Priča o Margareti Froman

Prije samo nekoliko dana, točnije 16. siječnja 2021. godine napunilo se 100 godina od dolaska Margarite Froman u Zagreb. Ova teška godina koja je iza nas okupirala je naše misli dr

Obljetnica rada Mirne Sporiš

ZAGREB – Prvakinja Baleta Mirna Sporiš ove sezone obilježava 30. obljetnicu umjetničkoga rada ostvarenog u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. Počela je plesati s pet go

Preminuo Miljenko Vikić

DUBROVNIK –  Ova turobna 2020. godina oduzela nam je tolika zadovoljstva jednostavnog života i mada joj se ipak nazire kraj neumoljivo nas pogađa i dalje. Jučer je u 89.

Najnovije vijesti na portalu:

Premijera u Zajcu

RIJEKA -Baletni diptih: „Patetična“ i „Posvećenje proljeća“ večeras će biti premijerno izveden u riječkom HNK. Koreografiju potpisuju Douglas Lee na glazbu Ludwiga van Beethovena,

Najavljeno još baleta ispred HNK

ZAGREB – Balet u predvečerje ide dalje. Tako sutra počinje u 19 sati, a u planu su, osim baletnih vježbi i prizori iz Labuđeg jezera te Giselle. Pas de deux, 2. Čin Labuđeg j

Balet Preljocaj ispred HNK

ZAGREB – Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu u koprodukciji s Francuskim institutom i Baletom Preljocaj, uz podršku hrvatskog Ministarstva kulture i medija i Turističke zaje