Počinje Treps
ZAGREB – Centar za kulturu Trešnjevka s ponosom najavljuje 20. jubilarne susrete plesnih grupa TREPS, manifestaciju koja već dva desetljeća afirmira plesni izraz i plesnu umj
ZAGREB – U redove baletnog ansambla HNK ovaj se tjedan uvukao veliki nemir i nervoza, a razlog tome je što njihova predstavnica u Kazališnom vijeću HNK – Mihaela Devald – podržava ostanak intendantice Ane Lederer i šefice Baleta te nacionalne prvakinje Irene Pasarić u HNK, s čime se dio baletana i balerina ne slaže. Ovdje se, međutim, ne radi samo o osobnim preferencama prema ovom ili onom direktoru, vec je kontekst prijepora – koji se dogadja u jeku izbora za novo vodstvo HNK – puno složeniji i ozbiljniji.
Baletni ansambl zagrebačkog HNK na plaći trenutno ima 15 prvaka. Od njih petnaest samo petero izvršava svoj ugovor, odnosno pleše glavne role. Ostali to ne čine, jer zbog godina i povreda – ne mogu. Ali zato i dalje primaju visoku plaću. Višu od njihove prima samo Irena Pasarić koja je i dalje nacionalna prvakinja, a ne pleše, iako pravilnikom HNK status nacionalnog prvaka nije uređen kao počasna, već kao aktivna kategorija.
– Problem je što plesači nemaju beneficiran radni staž. Zato u kazalištu sada rade ljudi stariji od 50 godina, koji ne mogu otići u mirovinu. Oni se vuku, teret su kući jer ne mogu raditi, te uzimaju mjesta mladim plesačima. U raznim zemljama svijeta postoje drugačija rješenja, recimo u Njemačkoj se stariji plesači tijekom dvije godine prekvalificiraju za neko drugo radno mjesto. No, kod nas se takvo što nažalost ni ne može ostvariti, jer su zakoni vrlo jasni i idu na štetu plesača – smatra slavni koreograf Milko Šparemblek.
Naša priznata balerina i dojučerasnja šefica splitskog Baleta Almira Osmanović smatra da je situacija alarmantna.
-S 43 godine bi plesaci bi trebali ići u mirovinu, jer nakon toga dolazi do problema. Situacija se hitno mora mijenjati, ali ne tako da se plesači bace na cestu – ističe Almira Osmanović.
Mihaela Devald, koja bi prema interpretaciji Osmanović, zapravo slijedeće godine trebala u plesačku penziju sad kroji kadrovsku politku u HNK. Jer, ukoliko Irena Pasarić misli da Devald može iznijeti glavnu ulogu, zašto joj je sama nije u posljednje vrijeme nije dala?
Članovi baletnog ansambla s kojima smo razgovarali kažu kako nitko od njih ne želi da Ana Lederer ostane intendantica, a Irena Pasarić direktorica Baleta. Sutra će imati sastanak sa svojom predstavnicom Mihaelom Devald, kako bi im ona objasnila što se točno događa.
Javnosti je poznato anonimno pismo koje su u svibnju medijima uputili neki plesači, tužeći se na uvjete rada. Činjenica je da zagrebački Balet ne odlazi na gostovanja, da reciklira predstave iz godine u godinu i zapošljava inozemne koreografe koji skupo naplaćuju svoje predstave. Čini se da su tu na stvari dvostruki kriteriji: Dinku Bogdaniću se kao argument zašto ne bi trebao raditi koristi činjenica da je zlostavljao balerinu Nikolinu Bosnar, a o tome da je “kućni koreograf” Derek Deane zlostavljao mladog plesača Engleskog nacionalnog baleta Daniela Jonesa u našoj se javnosti ne govori. Naime, Daily Mail izvijestio da je Jones optužio Deanea za uznemiravanje u vrijeme kada je nastupao u njegovoj produkciji baleta Giselle. Postavlja se pitanje: ako se domaćeg “umjetnika-zlostavljača” neće zaposliti, zašto će se to učiniti sa stranim? Zanimljiva je i Deaneova cijena: Nacional je objavio kako je navodno njegova Trnoružica koštala 2,5 milijuna kuna, a on je dobio honorar od 40 tisuća eura. Naši izvori kažu da ansambl s njim teško radi, dok, recimo Youri Vamos, koji je napravio sjajnu Coppeliju, ne dobiva puno prilika iako zagrebačkom Baletu strašno leži njegov način rada.
U svjetlu svega što se u Baletu HNK događa već godinama, od kad je Irena Pasarić stupila na njegovo čelo, pitanje je zašto Mihaela Devald ignorira želje kolega i glasa za postojeću upravu. Naši anonimni izvori u kazalištu kažu kako je situacija jasna: ne bi joj odgovaralo da sutra dođe novi direktor i postavi pitanje o tome zasto ona i devetero kolega ima status prvaka, a prvaci zapravo više nisu. Plesačima je jasno da Mihaeli Devald ne bi odgovaralo da je sutra netko s punim pravom sruši u status člana ansambla ili da joj ponudi otpremninu.
Stanje u Baletu HNK, u kojem ogroman dio plesača koji doista plešu ima ugovor od godinu do dvije i to s malom plaćom, daleko je od dobrog. Pitanje koje se nameće vrlo je jednostavno: kad Mihaela Devald u ponedjeljak bude glasala za opciju Lederer-Pasarić, hoće li voditi računa o interesima ansambla i hrvatskog baleta općenito?
ZAGREB – Centar za kulturu Trešnjevka s ponosom najavljuje 20. jubilarne susrete plesnih grupa TREPS, manifestaciju koja već dva desetljeća afirmira plesni izraz i plesnu umj
RIJEKA – Balet „Čajkovski“ Cayetana Sota oduševio je publiku i svojom obnovljenom verzijom, s nekoliko novih imena u plesačkoj podjeli, izvedenoj na pozornici riječkog HNK Iv
SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko
ZAGREB – Centar za kulturu Trešnjevka s ponosom najavljuje 20. jubilarne susrete plesnih grupa TREPS, manifestaciju koja već dva desetljeća afirmira plesni izraz i plesnu umj
OSIJEK – Na sceni osječkog HNK, kako su u srijedu objavili iz tog kazališta, nakon 127 godina premijerno će se izvesti balet ‘Jela’. Pod ravnanjem maestra Vladimi
RIJEKA – Balet „Čajkovski“ Cayetana Sota oduševio je publiku i svojom obnovljenom verzijom, s nekoliko novih imena u plesačkoj podjeli, izvedenoj na pozornici riječkog HNK Iv