Šeherezada prema Fokinu
SPLIT – Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će 27. ožujka izvesti baletnu predstavu Class Concert / Šeherezada. Class Concert koreografsko je djelo novog umje
ZAGREB – Izložba “Balet i strast – Donacija Jelka Yureshe” bit će službeno otvorena večeras u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt (MUO), a sinoć je sam Yuresha, koji je doputovao u Zagreb prije nekoliko dana, nekolicinu novinara poveo u obilazak dvoranama muzeja i pokazao im predmete koje je donirao, usput o nekima od njih ispričavši zanimljive detalje.
– Znate, ne sviđa mi se ova slika – kaže Yuresha i pokazuje svoju fotografiju u grand jeteu – nisu mi noge baš opružene kako treba – dodaje i vodi nas dalje dvoranama. Pokazuje nam kostime, slike, knjige, nacrte kostima koji su izrađivani za njega i pokojnu mu suprugu Belindu Wright. Njene, kao i njihove zajedničke slike, vidimo posvuda u dvoranama. Nije ovo samo priča o baletu, to je jasno na prvi pogled: to je priča o i njihovoj ljubavi, u čijoj je srži bio balet.
Yuresha za vrijeme obilaska MUO, foto: Tihana Skorupski
– Cijeli sam život imao sakupljačku strast i volio sam prikupljati predmete. Ima nekih za koje ni ne znam gdje su, primjerice, neke krasne pačke, ali tu ima predmeta za koje, iskreno, ne znam točno kada sam ih točno dobio – kaže Yuresha, koji je MUO donirao 500-tinjak predmeta, od kojih je izloženo otprilike polovina.
Yuresha je rođen 1937. u Zagrebu, a svoje plesno obrazovanje završava pod vodstvom primabalerine Ane Roje u Međunarodnoj baletnoj školi u Kaštel Kambelovcu. Nakon toga odlazi u Englesku gdje je proveo najznačajnije godine svog umjetničkog djelovanja. U Londonskoj kraljevskoj operi je, osim što je plesao pred engleskom kraljicom, surađivao sa slavnim baletanom Rudolphom Nurejevim te koreografima Sir Frederickom Ashtonom, Leonidom Massineom i Bronislavom Nižinskom.
Kostimi s izložbe, foto: Tihana Skorupski
Njegov je talent prepoznat čim je stigao u kazalište te je odmah imao priliku plesati značajne uloge poput Albrechta u baletu Giselle, princa Désiréa u Uspavanoj ljepotici i Signora Midasa u baletu The Lady and the Fool. Nakon prestanka plesne karijere 1977., počinje se baviti koreografijom te je doista obišao cijeli svijet koreografirajući za kazališta u Grčkoj, Izraelu, Islandu, Venezueli, Novom Zelandu i mnogim drugim zemljama.
Tijekom svojih putovanja prikupio je velik broj zanimljivih kostima koji su najvažniji dio izložbe. Posebno su istaknuti kostimi u prvoj prostoriji iz produkcija Labuđeg jezera i Orašara Kraljevskog baleta iz Londona. Nakon njih slijede kostimi drugih kazališta i baleta te brojne fotografije Yureshe s poznatim balerinama i baletanima na sceni, portreti, plakati predstava i knjige o baletu.
Izložene špice, foto: Tihana Skorupski
Osim kostima, zanimljivo promatrati baletne špice i njihov razvoj kroz vrijeme. Isprva su bile vrlo uske i male, sa zaobljenom kapicom i čini se nevjerojatnim da su balerine u tome bile sposobne balansirati na vrhovima prstiju. Ove suvremene, s ravnom kapicom i oblikom prilagođenim stopalu javljaju se tek kasnije. Sve to možemo vidjeti na izložbi – tamo su tri para primitivnih špica s početka 19. stoljeća, koje nisu omogućavale balans na vrhu prstiju, pa sve do modernih špica, od kojih neke krase I potpisi – Maje Pliceskaje, Palome Herrere, Galine Uljanove…
Nakon obilaska muzeja, gosti su se nastavili družiti u Muzeju, a dobro raspoloženi baletan odgovarao je na brojna pitanja koja su mu postavljali.
– Bio sam jako zahvalan što sam odmah po dolasku u London dobio priliku plesati velike uloge i što sam postao istaknuti britanski baletan, ali ja sam uvijek ostao Željko s Gornjega grada – zaključio je Yuresha.
SPLIT – Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će 27. ožujka izvesti baletnu predstavu Class Concert / Šeherezada. Class Concert koreografsko je djelo novog umje
ZAGREB – Centar za kulturu Trešnjevka s ponosom najavljuje 20. jubilarne susrete plesnih grupa TREPS, manifestaciju koja već dva desetljeća afirmira plesni izraz i plesnu umj
RIJEKA – Balet „Čajkovski“ Cayetana Sota oduševio je publiku i svojom obnovljenom verzijom, s nekoliko novih imena u plesačkoj podjeli, izvedenoj na pozornici riječkog HNK Iv
ZAGREB – Prošla su nešto više od dva mjeseca otkako nas je napustio baletan i koreograf Milko Šparemblek. U HNK je nakon njegova pokopa održana komemoracija, a sad se ta
Diljem svijeta danas se slavi Svjetski dan plesa. Uobičajeno je da tim povodom jedan svjetski, te jedan domaći plesač, pošalju poruku. Andreja Jeličić, baletna pedagoginja i teoret
ZAGREB – Praizvedba baleta Prekinute veze u koprodukciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i Muzičkog biennalea Zagreb otvorit će 5. travnja trideset i treće izdanje fe