Orašar razgalio publiku

Autor: //Datum objave: 15.12.2013.

RIJEKA – Rasprodane karte za premijeru 14.12.2013. godine jednog od najiščekivanijih baleta iz radionice riječkog baletnog ansambla, govore više od ijedne riječi. Time se da ustvrditi da je koreograf i redatelj Orašara, ujedno i ravnatelj riječkog baleta Ronald Savković, napravio iznimno velik i uspješan posao.

 

Nakon više od 20 godina, kazalište Ivana pl. Zajca konačno je prodisalo bijelim, klasičnim baletom za kojim riječka publika žudi. Orašar predstavlja jedno od najpoznatijih klasika baletne literature, čiju muziku je skladao Petar Iljič Čajkovski. Svoju pretpremijeru ovaj je balet je doživio prije 119 godina, kada nije postigao veliki uspjeh. Međutim, s vremenom je postao jedan od najdražih baleta koji se u vrijeme božićnih blagdana neizostavno izvodi diljem svijeta.

 

Za one koji ne znaju točan sadržaj te poznate božićne bajke, da kažemo nekoliko bitnih činjenica. Radnja Orašara (engleski Nutcracker, ruski Ščelkunčik) zbiva se u vrijeme Badnjaka, kada se obitelj priprema za božićno veselje. Tijekom darivanja djece, u prostoriju ulazi Herr Drosselmeyer (sinoć ga je plesao Andrei Köteles), talentirani lutkar i mađioničar koji djeci donosi darove. Među darovanim lutkama on poklanja i znamenitog orašara, drvenog čovječuljka koji služi za drobljenje oraha. Tog drvenog lutka daje Klari, inače glavnoj junakinji cijele ove priče. Dok je drugoj djeci ta igračka nezanimljiva, Klara ju odmah zavoli. Herr Drosselmeyer kasnije joj namjerno slomi igračku i time njeno srce.

Klara i Orašar, izvor: HNK Zajc

 

Tijekom noći dok svi spavaju, Klara odlazi provjeriti svog voljenog orašara, pri čemu iznenada dolazi do pojave miševa koji počinju preplavljivati cijelu sobu. Nakon što se djevojčica nađe u središtu bitke između vojske miševa i slatkiša, Orašar se preobražava u prekrasnog živog princa. Nakon velikog preobražaja lutka u Princa, dolazi do kulminacije priče, ali i izmjene razigranih veselih plesnih točaka, uz svima nam poznate melodije Petra Iljiča Čajkovskog.

 

Klara (plesala ju je Marta Kanazir) i Princ (Joseph Cane) putuju po Zemlji slatkiša, gdje plešu slatkiši sa svih strana svijeta. Tako smo mogli vidjeti Španjolsku čokoladu (Irina Köteles i Daniele Romeo), Arapsku kavu (Marta Voinea Čavrak, pratilje Tena Ferić Dokmanović, Tanja Tišma i dva Arapa Dimitrij Andrejčuk i Vitalij Klok), Kineski čaj (Paula Rus i Svebor Zgurić), šećerni štapići iz Rusije (Anna Ponomareva i Martin Grainger), praline (Anka Zgurić i Laura Orlić)…

 

Treba pohvaliti balerinu Martu Kanazir, koja je sinoć plesala djevojčicu Klaru. Osim ansambla Baleta, u izvedbi su sudjelovali i đaci Osnovne baletne škole na Vežici, kao i polaznici Academie de Capoiera, Rijeka i Parkour skupine Ri-Run, Rijeka. Upravo tim daškom borbenih, plesnih i akrobatskih vještina, riječki Orašar je uvažio činjenicu da se od vremena nastanka ovog baleta mijenjao ples i pokret, kao i odnos djece prema igračkama, igri i bajkama.

 

Treba spomenuti i veličanstvenu scenografiju koju potpisuje Dalibor Laginja te prekrasno ručno izrađene kostime kostimografa Aleksandra Nošpala, s kojim Ronald Savković rado surađuje. Živom glazbom orkestra HNK Ivana pl. Zajca dirigirao je Igor Vlajnić, kojemu je ovo bilo prvo iskustvo da dirigira na glazbu klasičnog baleta kao što je Orašar.

 

Za comeback ovog komada nakon dugog sna riječkog klasičnog baleta, nije bila dostatna samo Drosselmeyerova magija u vrijeme predbožićnog veselja. Trebalo je tu hrabrosti, znanja i puno napornog rada.

 

Nekoliko pitanja nameće nam se nakon odgledane impresivne izvedbe riječkog Orašara; kad se Clara na kraju baleta probudi, hoće li njezin san posve nestati? Kamo odlaze snovi kad se probudimo? Je li to uopće bio san? Možemo li budni nastaviti sanjati?

Najnovije iz kategorije "Predstave":

Zadnje premijere na Ljetu

SPLIT – Kao posljednju premijeru 67. Splitskog ljeta Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u plesnoj će večeri nazvanoj Mozart à 2 & Don Juan izvesti dvije neoklasične

Predstavljena prva premijera

SPLIT – Na medijskoj konferenciji u foyeru Hrvatskog narodnog kazališta Split predstavljena je prva baletna premijera 67. Splitskog ljeta, plesna večer koju čine neoklasični

Premijera u Zajcu

RIJEKA -Baletni diptih: „Patetična“ i „Posvećenje proljeća“ večeras će biti premijerno izveden u riječkom HNK. Koreografiju potpisuju Douglas Lee na glazbu Ludwiga van Beethovena,

Najnovije vijesti na portalu:

Nagrađen Ilir Kerni

TIRANA – Ravnatelja Baleta Hrvatskog narodnog kazališta Split Ilira Kernija predsjednik Republike Albanije Ilir Meta odlikovao je jučer u Tiranio ordenom Čast nacije. „Ovo je

Besplatni satovi baleta (i drugih plesova)

ZAGREB – Plesni studio Edite Cebalo, poznat po tome da ples nastoji približiti svima, osmislio je novu akciju naziva ‘Svi marš na ples!’. Trajat će tijekom cijelo

Bizaran baletni video

ALABIN – Navikli smo plesače baleta viđati na kojekakvim mjestima, no čini se kako je najčudnije mjesto za balet pronađeno ovih dana u Bjelorusiji. Tamo se plesalo – na