Izvrsni plesači, precizan koreograf

Autor: //Datum objave: 11.06.2019.

ZAGREB –  Njegujući tradiciju klasičnog baleta kroz cijelo vrijeme svoga postojanja, uranjalo je Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu u smjele pokušaje novog i drugačijeg izbora repertoara, kojega je publika, a osobito kritika dočekivala s oduševljenjem. Muzički biennale i Tjedan suvremenog plesa, donijeli su drugačiji pogled na plesnu umjetnost koji je utjecao na izbore koreografa koji su s klasično školovanim ansamblom HNK-a ostvarivali potpuno drugačije predstave. Kao sudionici jedne ili druge cijenjene manifestacije plesači Baleta postajali su sve opušteniji u tim drugačijim kretanjima, a dolazak koreografa Milka Šparembleka 1974. godine u Zagreb definitivno potvrđuje mogućnosti tog baletnog ansambla da se nosi sa svim stilovima plesa. Suradnja sa Šparemblekom u mnogim njegovim predstavama podizat će ljestvicu kvalitete i utirati put drugim koreografima suvremenog izraza.

 

Na Tjednu suvremenog plesa čija tradicija se bilježi od 1983.godine, pojavljivao se Balet u koreografijama Nade Kokotović, Milka Šparembleka , Staše Zurovca i Barbare Novković a u samom kazalištu gostovala su mnoga značajna imena suvremenog plesa. Veliki trag ostavio je nekoliko puta gostujući u nas Wasko Wellencamp, pa zatim Ivan Favier, Ismailian Gagik, Ivonice Satie , Nacho Duatto, Krzyzstof Pastor, Martin Muller na istoj pozornici u okviru raznih gostovanja ili repertoarnih predstava, mogli smo vidjeti koreografije Williama Forsytha, Ohad Naharina , Akram Khana, Ramija Beera uz trupu Batsheva dance Com. Svi ti umjetnici dolazili su iz raznih zemalja i raznih kultura te ostavljali snažne dojmove ponekad i utjecaje na domaće mlade koreografske snage.

 

Na 19. Tjednu suvremenog plesa pojavila se neobična trupa Ballet Preljocaj, iz Francuske. Bilo je to 2002. godine i ostalo nezaboravno. Angelin Preljocaj, koreograf klasičnog i modernog obrazovanja, predstavio je tada na pozornici HNK-a svoju trupu u neobično smjeloj koreografiji baziranoj na repertoaru Ballets Russes pod nazivom “Un trait’ d union /Le Sacre du printemps” ( “Poveznica / Posvećenje proljeća”). Nakon toga nastupa susresti ću se s mnoštvom njegovih koreografija i ostati fascinirana njegovim razmišljanjima pokretom.

 

Još za vrijeme školovanja odlučuje se taj čovjek poetičnog imena na učenje nečeg novog. Put ga vodi u New York, Merceu Cunninghamu i tamo, predajući se u potpunosti drugačijem pokretu pronalazi sigurnost za svoje plesna razmišljanja. Sloboda koju osjeća u plesu tjera ga na izražavanje raznolikih tema koje ga zaokupljaju pa susrećemo u tom golemom ciklusu njegovih ostvarenja naslove poput Romea i Julije, Medejin san, Park, Siddharta, Pejzaž poslije bitke, Snjeguljice itd.

 

Strast u pokretu, izražavanje raznolikih stanja duha ostvaruje Preljocaj s lakoćom koja je gledatelju jasna i dostupna te želi u njoj dugo uživati. Nakon dugih godina od prvog dolaska u Zagreb dočekali smo da jedno od najvećih imena suvremenog plesnog izraza s plesačima Baleta HNK-a ostvari predstavu pod naslovom Annonciation, La stravaganza. Ako smo i čekali, čekanje se isplatilo. Bili bi još zadovoljniji da je koreograf ostvario s plesačima predstavu stvaranu upravo za njih. Ovoga puta, a nadamo se da će biti i drugih susreta, imamo prilike vidjeti djela nastala jedno u njegovom ranom koreografskom razdoblju 1995. i 1997. godine.

 

Angelin Preljocaj u radu s našim plesačima, foto: Mara Bratoš, HNK

 

Prvi dio večeri, Annonciation, bavi se temom dolskom Anđela te navještenja Djevici Mariji o njezinom skorom začeću onoga koji će svijet pokušati učiniti boljim i značajnijim. Dvije balerine izuzetnom koncentracijom ocrtavaju svojim tijelima misao koreografa ostvarujući taj nadnaravni susret tajanstveno i svečano. Jednostavnost kostimografije Nathalie Sanson uz vrhunsku rasvjetu Jacquesa Chateleta i Vivaldijevu glazbu kombiniranu s elektronskim doživljajem glazbe Stephane Roy, prelaze rampu svojim dirljivim odnosom i potiču na razmišljanja o prastarim pitanjima vjere, realnosti ili mašte.

 

Sjajno tumačenje Djevice Marije koju interpretira Asuka Maruo svakako je jedno od njezinih najboljih ostvarenja na ovoj pozornici, a uloga Anđela donijela je Ivi Vitić Gameiro snagu kakvu kod ove vrsne balerine još nismo u toj mjeri vidjeli. U potpunosti svjesna uloge koju tumači, a ležerno ispunjavajući tehničke zadaće koreografije, činilo se na momente da je balerina u nekom svom svijetu te da za nju u času nastupa ne postoji ništa drugo osim potpunog uranjanja u one prostore koji nisu svakome dostupni. Bravo!

 

Istu koreografiju u repriznoj predstavi koja je igrana sinoć interpretirale su Atina Tanović kao Anđeo te Ozana Mirković kao Djevica Marija. Manje iskusne plesačice dobro su se nosile s traženjima koreografa. Vjerujem da će im budući nastupi dati više ležernosti i sigurnosti.

 

Drugi dio predstave, La stravaganza , rađena za 12 plesača te predstavlja zapravo susret različitih epoha. Prošlost i suvremenost isprepliću se, a ljudska ponašanja su zapravo ista. Bol ili radost, prepoznatljive emocije su koreografu osnova za ples. Ovoga put ples je izražen tehnikom klasičnog baleta uz pratnju Vivaldijeve glazbe. Tri para ( Natalia Kosovac, Asuka Maruo, Miruna Miciu, Adam Hariss, Guilherme Gameiro Alves, Balint Rauscher) odjevena u bijelu, možemo reći radnu odjeću plesača, precizno izvode zahtjevnu koreografiju sve do susreta s drugom skupinom (Ozana Mirković, Lucija Radić, Atina Tanović, Oleksandr Koriakovskyi, Andrea Schifano, Takuya Sumitomo) koja se pojavljuje u bojama i kostimima, te scenografskoj pozadini u prepoznatljivoj maniri nizozemskih likovnih majstora, od kojih, kako nam programska knjižica govori, sam autor izuzetno cijeni Vermeera van Delfta.

 

 

Prizor iz predstave, foto: Mara Bratoš, HNK

 

 

 

Scenografkinja Maya Schweizer i kostimografkinja Herve Pierre uvode nas tako skladom svojih radova u svijet prošlih stoljeća koje Preljocaj pretapa u zajedništvo s prvom skupinom, ostvarujući to kroz vrlo uspješan plesni duet Koriyakovskog i Sumitome čije sjajne interpretacije ostaju izdvojene od ostalih, a osobito u duetu koji definira zajedništvo različitih skupina a koji upečatljivo interpretiraju Miruna Miciu i Takuya Sumitomo. Iznimno dobra izvedba obiju skupina zaslužuje svaku pohvalu.

 

Discipliniranim poklonom publici plesači su izrazili dostojnu zahvalnost na njihovoj reakciji, iskrenom aplauzu. Ta disciplina pozdrava gledalištu također govori o preciznosti Preljocaja kojom zaokružuje večer i skromnost, tog često nametljivog dijela neke predstave, govori o njemu kao umjetniku koji zna da je gledalište, odnosno publika, najbitnija u procesu kazališnog čina.

 

Doživjeli smo večer koju treba zabilježiti i pamtiti kao putokaz u narednim izborima koreografa. Angelin Preljocaj je koreograf koji ne samo da savršeno vlada plesnim zanatom , nego umije plesati misao.

 

 

Najnovije iz kategorije "Predstave":

Diptih McGregora i Volpinija

ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko

Novi naslov u HNK

SPLIT – Laurencia, balet u dva čina koreografa Vakhtanga Čabukianija na glazbu Aleksandra Kreina, premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 22. o

Balet za djecu

RIJEKA – Kroz plesni pokret će uskoro na pozornici riječkog HNK Ivana pl. Zajca oživjeti bezvremenski lutak Pinocchio i to kao balet za djecu čiju koreografiju, koncept i dra

Najnovije vijesti na portalu:

HNK nagradio najbolju balerinu

SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko

Sretan dan plesa!

Plesači diljem svijeta već tradicionalno, obilježavanju 29. travnja, Svjetski dan plesa. Dan je to kada je rođen jedan od najvećih reformatora plesa, Jeon Georges Noverre, pa je ta

Balet na glazbu vesterna i Metallice

RIJEKA – GRAND FINALE: The Turtle and the Phone Booth novi je naslov kojeg je Nadav Zelner osmislio za riječki Balet. Njegova će koreografija biti otplesana 16. travnja. Jeda