Dokumentarac o obnovi pačke Ane Pavlove
LONDON – Poznati britanski Muzej Londona, smješten u istoimenom gradu, objavio je snimke na kojima gledatelji mogu vidjeti na koji se način restaurirala baletna haljina
„I’m not taking jobs away from women. I’m liberating the entire ballet world.“
Ove riječi izgovorio je Chase Johnsey – prvi transgender plesač klasičnog baleta angažiranom u English National Ballet u Londonu. Pogledavši kratki tv prilog na BBS News, potakao je lavinu u meni raznih misli, osjećaja, činjenica, argumenata za i protiv. Moje mišljenje je naravno samo moje, ali kao kritičar, a i netko tko se bavi klasičnim baletom cijeli život (od pete godine života), svjesna sam da ova priča dovodi u pitanje budućnost klasičnog baleta. Johnsey je svjestan toga da mijenja budućnost i to radi na neki način i namjerno.
Tko smo mi da ikome branimo što će raditi u svom životu?
Danas više nego ikad živimo u svijetu otvorenih mogućnosti, u kojem je sve dopušteno, gdje spolna, rodna i rasna orijentacija više ne smiju nekome biti prepreka da se bavi nečim. Integracija je bitan pojam i oslobađa mnoge koji žele nešto promijeniti u svijetu i koji se pritom osjećaju sposobnim, obrazovanim, hrabrim i spremnim uhvatiti se u koštac s promjenama koje se ne odvijaju preko noći. Da li baš pod svaku cijenu mijenjati nešto, e to je već pitanje koje će vjerujem uvijek biti otvoreno i aktualno.
Sam Johnsey balet počinje učiti s četrnaest godina, a već za vrijeme školovanja bio je obeshrabrivan u želji da ući i pleše vokabular balerine, a ne muških plesača. Eteričnost, profinjenost i liričnost nasuprot snazi mišića kod muških pokreta u plesu zanimale su tada još mladog Johnseya.
Nakon završetka školovanja, 2004. godine, zaposlio se u svjetski poznatoj trupi iz Monte Carla Trockadero, u kojem su angažirani samo muški plesači koji plešu podjednako i ženske i muške role. U Trockaderu, koji je osnovan 1974. izvode se parodije na baletna djela. Klasične, ali i moderne koreografije, interpretirane na komičan način i zahtijevaju specifičnu sposobnost muških plesača da plešu na vrhovima prstiju, na špici.
Nakon dugog niza godina provedenih u Trockaderu, u siječnju ove godine napušta trupu zbog mimoilaženja u načinu razmišljanja te sve većoj želji da se uklopi u pravi klasični baletni ansambl kao ženski plesač, balerina (o sklandalu koji je pritom izazvao već smo pisali). Nekoliko mjeseci nakon se pridružio Engleskom Nacionalnom Baletu kao prvi plesač u povijesti koji ravnopravno pleše u ženskom ansamblu.
Da bi se postigao željeni uspjeh, muškarac mora promijeniti način vježbanja i ishrane, kako bi smanjio prirodnu mušku mišićnu masu. Rigorozni treninzi za što boljim efektom i nisu ništa novu u poslu baletnog plesača. Disciplina i predanost pozivu 24/7 poznata je svakom plesaču na svijetu. Kroz povijest muškarci su plesali ženske role, a žene muške.
U doba romantičnih baleta dominacija žena nad muškim plesačima bila je najsnažnija do tada, pa tako Theophile Gautier piše u “A Picture history of ballet”: „Muški je plesač muškarac koji pokazuje svoj crveni vrat, velike mišićave ruke, noge s listovima župnog crkvenjaka…nema toga što nam je neugodnije od pogleda na muškog plesača.“ Balerine preuzimaju vodstvo i polako dolaze ispred muškaraca koje se sve više očituje u adagima. Romantični baleti postavili su temelje i parametre baleta kakvog danas poznajemo. U baletnom klasicizmu, kada klasični balet dostiže svoje vrhunce, slavni koreograf Marius Petipa postavlja velike narativne balete spektakle u kojem jest balerina ta koja je main object, ali i muški plesač dobiva na podjednakoj važnosti.
Do danas se zadržala ta tradicija i danas na svjetskim pozornicama gledamo rekonstrukcije predstava nastalih prije sto ili dvjesto godina. Plesni historičari i notatori čuvaju sve podatke o predstavama: kako je izgledala scena, kostimi, koreografija, glazba, broj plesača… Mi ih takve danas gledamo, naravno prilagođene scenskoj i plesnoj evoluciji tjelesnih mogućnosti. Bilo kakva novina treba vremena da ju društvo prihvati. Npr. tek od 2015. godine imamo prvu afroameričku primabalerinu Misty Copeland u povijesti ABT iz New Yorka.
Da li je dopuštanje i uvođenje muškaraca u ansamble da plešu u bijelim činovima zajedno s balerinama društveno i kulturno prihvatljivo? Da li je uopće to potreba društva i da li time što zadiremo u tradiciju mijenjamo istu za sljedeće generacije? Kuda nas to vodi? Na početku teksta sam napisala da živimo u potpuno otvorenom, demokratskom društvu, gdje je sve dopušteno, gdje nema više granica, u kojem nema više podjele na muško – ženske poslove, da li nam ovakvi primjeri otvaraju oči, pomiču još više granice i norme ili tome treba stati na kraj? Kako bi gledali na to da sada kraj Šime Vrsaljka trči ženski vezni nogometni igrač? Kako bi društvo i svekolika javnost reagirala na tu sliku na terenu?
Ovo su teme i pitanja na koje će nam tek budućnost dati odgovor da li su etički bile ispravne. Chase Johnsey možda je prvi plesač prihvaćen u jednu nacionalnu baletnu kuću, ali je pritom i ravnateljica ENB Tamara Rojo prva koja je zaposlila transgender osobu.
LONDON – Poznati britanski Muzej Londona, smješten u istoimenom gradu, objavio je snimke na kojima gledatelji mogu vidjeti na koji se način restaurirala baletna haljina
Mišljenje da ograničenja potiču kreativnost nedavno je u velikom stilu potvrdio novozelandski koreograf Corey Baker sa svojim najnovijim projektom Swan Lake Bath Ballet. Riječ je o
SYDNEY – Umjetnici, a samim time i balet, nalazi se među najugroženijim industrijama koje je pogodila pandemija Covid-19. Brojne su predstave, premijere, gostovanja i natjeca
RIJEKA – Balet „Čajkovski“ Cayetana Sota oduševio je publiku i svojom obnovljenom verzijom, s nekoliko novih imena u plesačkoj podjeli, izvedenoj na pozornici riječkog HNK Iv
ZAGREB – Balet Orašar Petra Iljiča Čajkovskog u koreografiji Vladimira Malakova oni koji nisu uspjeli nabaviti kartu moći će pogledati 20. prosinca u 19.30 sati ispred
ZAGREB – Premda se to nigdje na stranicama Centra za kulturu Trešnjevka ne može naći (jednako kao ni na popisu događanja koji je izvješen u predvorju), u srijedu 18. prosinca