Dokumentarac o obnovi pačke Ane Pavlove
LONDON – Poznati britanski Muzej Londona, smješten u istoimenom gradu, objavio je snimke na kojima gledatelji mogu vidjeti na koji se način restaurirala baletna haljina
Američka kabelska televizija Starz je početkom studenog netom završene godine u program pustila priču o snovima, princezama i vitezovima te, naravno, o balerinama. Flesh and Bone, mini serija u osam nastavaka, prvotno zamišljena kao trend kroz možda i dvije sezone, no u konačnici, zbog financijskih razloga, televizijska kuća Starz otkazala je inicijalnu ideju nastavka baletne priče i tako ostavila jedinu sezonu en pointe.
Za samu ideju možemo zahvaliti Moiri Walley-Beckett čija je stvaralačka prašina već ostavila traga u javnosti kroz kreativno stvaralaštvo nekoliko epizoda već kultne serije Breaking Bad, no malo tko zna kako je sama Moira u nešto mlađim danima bila plesačica. Bio to ili ne bio motivacijski razlog, Moira je zamislila baletni svijet prikazati upravo takvim kakvim ga sam naziv serije asocira – meso i kost: plastično realan i surov, lijep i bolan, gladan žrtve, ljepote i moći te u pukotinama svega navedenog – pun užitka.
U tu svrhu savjetnik i koreograf serije, Ethan Stiefel, bivši plesač American Ballet Theatrea (ABT) te umjetnički voditelj Royal New Zealand Balleta, dao je čitavoj seriji plastični realni prikaz kako jedan pripremni dan u životu profesionalnog plesača baleta izgleda. Tome svakako mogu posvjedočiti i profesionalni baletani i balerine (ili oni koji to žele, odnosno misle biti) uočavajući u seriji identične pripremne vježbe koje i sami repetitivno izvode na satovima baleta. American Ballet Theatre iznjedrio je nekolicinu glumačke postave Flesh and Bone-a. Glavna glumica, Sarah Hay, koja utjelovljuje lik Claire Robbins te na koju je pokoje oko palo i u Crnom Labudu (corps de ballet) izašla je iz istih skuta; upravo kao i Irina Dvorovenko, balerina u glumačkom svijetu ukrajinskog podrijetla koja u seriji utjelovljuje zanosnu i pomalo dotrajalu primu Kiiru fiktivnog American Ballet Companyija.
Foto: Starz
Možda je upravo to razlog zbog kojeg je serija pred sam izlazak postavila očekivanja veoma visoko na ljestvici, a s druge strane, možda je upravo to element koji veliki dio baletnih poznavaoca i/ili profesionalaca zamjera. Mogli bismo čitavu priču podijeliti u dva refleksna aspekta – onaj baletni te onaj životni. Isto tako bismo mogli reći kako u oba odraza nailazimo na brojna pretjerivanja. Kao što smo rekli, baletni aspekt ponudio je pokušaj stvarnog prikaza baletnog svijeta. Trud je išao do samog niza detalja te između ostalog pokušao prikazati i vrste različitih koreografa i baletnih pedagoga koji formiraju mlade plesače.
Serija je tako ponudila baletni klišej Paula Graysona (Ben Daniels), umjetničkog direktora American Ballet Companyija koji je svoju izvrsnost i autoritet pomalo autoritarnog stila stekao nad teškim životom, krvavom upornošću te istospolnoj orijentaciji. S druge strane, tu je Toni Canava (Marina Benedict), novo koregorafsko lice American Ballet Companyija, čija karizmatična snaga je-ne-sais-quoi tipa stvara autoritet na sasvim drugim temeljima te, naravno, ostavlja jači efekt na evoluciju plesača stilom dijametralno suprotnim Graysonovom stilu.
Druga spomenuta razina koju Flesh and Bone prati, ona životna, također je satkana od klišeja. U fokusu priče je upravo pokušaj bajkovitog narativa u kojem glavna glumica predstavlja princezu koja bježi iz svoje kule (svog doma) kako bi ostvarila svoje snove. Na putu je prate vitezovi. Jedan od njih je Sergei Zelenkov, mistični profinjeni Rus, vlasnik striptiz kluba koji je princezi Claire ponudio novčano utočište, a njegov vlasnik i zaštitničku očinsku, pomalo čudnu figuru.
Foto: Starz
Drugi vitez je najbliže pojmu viteza kojeg kultura bajki poznaje; Romeo, Clairein beskućnik-susjed koji živi na krovu zgrade, jedini zapravo i misli kako je u narativu bajke te kako je njegova uloga spasiti princezu od zmaja koji njegovoj princezi nanosi zlo. Zmaj je u njegovom svijetu preostali treći vitez, Clairein brat Bryan. Upravo taj posljednji princezin odnos je pravi dramaturški kompozicijski prikaz s obzirom da predstavlja uvod, zaplet, kulminaciju, preokret i rasplet. Kroz sva četiri kompozicijska stupnja provlači se evolucija emocionalno-seksualnog odnosa Claire i njenog brata koji je uz to i temeljna definicija Claireine osobnosti.
Usprkos svim klišejima i nedorađenostima, izgleda da je publika jako dobro reagirala. Kritičari su seriju ocijenili sa solidnih 60 posto (izvor: Rotten Tomatoes), dok je publika ponudila čak 83 posto. Izgleda kako je moderna poslovica “A cliché is a cliché because it works” zaista istinita, s čim se, u konačnici, slaže i sama autorica teksta.
LONDON – Poznati britanski Muzej Londona, smješten u istoimenom gradu, objavio je snimke na kojima gledatelji mogu vidjeti na koji se način restaurirala baletna haljina
Mišljenje da ograničenja potiču kreativnost nedavno je u velikom stilu potvrdio novozelandski koreograf Corey Baker sa svojim najnovijim projektom Swan Lake Bath Ballet. Riječ je o
SYDNEY – Umjetnici, a samim time i balet, nalazi se među najugroženijim industrijama koje je pogodila pandemija Covid-19. Brojne su predstave, premijere, gostovanja i natjeca
ZAGREB – Balet Orašar Petra Iljiča Čajkovskog u koreografiji Vladimira Malakova oni koji nisu uspjeli nabaviti kartu moći će pogledati 20. prosinca u 19.30 sati ispred
ZAGREB – Premda se to nigdje na stranicama Centra za kulturu Trešnjevka ne može naći (jednako kao ni na popisu događanja koji je izvješen u predvorju), u srijedu 18. prosinca
SPLIT – Hrvatsko narodno kazalište Split najavljuje početak pretprodaje ulaznica za najpopularniji balet svih vremena, Orašar. Planirano je ukupno 16 izvedbi u studenome i pr