Praizvedba baleta Air

Autor: //Datum objave: 17.04.2011.
ZAGREB – Dojmljiva scenografija, snažna poruka i nadasve izvrsno plesačko tijelo oduševili su večeras do zadnjeg mjesta ispunjen zagrebački HNK i time pokazale kako klasičarska zagrebačka publika ipak zna prepoznati dobro moderno ostvarenje.
 

Balet Air zajedničko je djelo Krešimira Seletkovića i Martina Müllera, nastalo u suradnji s Muzičkim bienalleom Zagreb. Koreografu su asistirale Christine Ceconello i Barbara Novković Novak, kostime je osmislio Eduard Hermans, dirigent je Berislav Šipuš a svira ansambl Cantus, prvi specijalizirani ansambl za izvedbe suvremene glazbe u Hrvatskoj.

 

Ono što se večeras moglo vidjeti doista ostavlja bez riječi i prilično je teško opisivo. Balet Zrak/Air prikaz je jednog života, pa je tako podijeljen na slike: Stvaranje, Zajedništvo, Potraga, Bijes, Strast, Otmica, Izdržljivost, Sloboda, Nevinost, Ljubav, Život, Prihvaćanje i Let. U svakoj od njih lako je osjetiti emocije koje plesači oblikuju svojim tijelima: Stvaranje začuđava, Potraga plaši, Izdržljivost muči, Ljubav raduje ali tek Let donosi najjaču plesnu sliku, lišenu scenskih efekata i kostima, i najjači osjećaj: mir. Nakon cijelog baleta, izmučeni od raznih emocija koje ste primili, u zadnjoj slici publika završava katarzu i smiruje se.

 

Pavla Mikolavčić, izvor: hnk.hr

 

Koreograf Martino Müller rekao je kako je balet nastao na njegovom vlastitom iskustvu – kada se suočio s gubitkom kojeg donosi smrt bliske osobe. Bol koji je osjećao donio mu je novu spoznaju o životu – promatranje smrti kao čuda, jednako kao što promatramo rođenje. To shvaćanje donijelo mu je olakšanje i odlučio je stvoriti ezoteričan balet koji govori o životu jedne osobe, ali i životu općenito.

 

– Balet Air / Zrak pokušava objasniti ono u nama što ne možemo dodirnuti, onaj nedokučivi dio ljudske duše. Zrak doživljavam kao suptilni svijet međuprostora između neba i zemlje, svijet širenja koji ispunjava dah, prijeko potreban za opstanak živih bića. Pojedini dijelovi baleta Air postavljaju općenita pitanja o temama bliskima svima i ne donose univerzalna tumačenje, jer svatko mora pronaći svoje vlastito. Život nije crno-bijel, on je upravo sve ono između dvije krajnosti. Stoga ne postoji ni dobro niti loše tumačenje života, svatko ima pravo na svoje osobno tumačenje. Nitko ne zna više od drugih i zato je posve suvišno nepoštovanje koje ponekad vlada među ljudima –  objašnjava Müller.

 

Autor glazbe, mladi hrvatski skladatelj Krešimir Seletković smatra da je Air zapravo zrcalo duha i duše, te premda je ljudskom duhu uskraćeno vidjeti u njemu svoj tjelesni odraz, ipak ga može osjetiti.

 

„Pokret i zvuk. Gotovo da nema pokreta bez zvuka ili zvuka bez pokreta. Nadopunjujuća suradnja u mogućnosti je, auditivno i vizualno, prenositi osjet – veličanstven, a ipak intiman. Osjetimo li zvuk? Ili pokret? Ili oboje? Zapisuje li se to u vremenu? Zaustavlja li to vrijeme. Znakovi zaustavljena vremena postoje kao podsjetnik. Na osjet. I kao takvi nastavljaju ga prenositi. Pokret i zvuk. Dok postoji vrijeme…“ kaže Seletković.

Plesači slave Let; zadnja slika baleta, izvor: hnk.hr
 

Plesači su bili izvrsni i djelovali su kao jedno tijelo koje proživljava sve faze života. Njihovi pokreti, premda neobični, imali su u sebi nešto prirodno, i nipošto nisu bili onako umjetni i beživotni kakve nekad možemo vidjeti u modernim koreogafijama. Svaki je pokret bio riječ, a publika je to osjetila. Petnaestominutni pljesak govorio je sam za sebe, a ljudi koji su brisali oči nakon što je balet završio govorili su puno više. Čini se da su poruku svi shvatili: nije važno volite li balet, koliko ga poznajete, jedino je važno da se prepustite i ugledate ono što je dvojac Seletković/Müller htio pokazati: svi životi su na neki način isti, no svaki je od njih poseban i pravo je malo čudo, jednako kao i oni koji ga žive.

 

 

Najnovije iz kategorije "Predstave":

Diptih McGregora i Volpinija

ZAGREB – Baletni diptih dvojice umjetnika, Wayna McGregora i Massimiliana Volpinija premijerno će se predstaviti publici večeras, 15. ožujka, sjedinivši dvojicu koreografa ko

Novi naslov u HNK

SPLIT – Laurencia, balet u dva čina koreografa Vakhtanga Čabukianija na glazbu Aleksandra Kreina, premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 22. o

Balet za djecu

RIJEKA – Kroz plesni pokret će uskoro na pozornici riječkog HNK Ivana pl. Zajca oživjeti bezvremenski lutak Pinocchio i to kao balet za djecu čiju koreografiju, koncept i dra

Najnovije vijesti na portalu:

HNK nagradio najbolju balerinu

SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko

Sretan dan plesa!

Plesači diljem svijeta već tradicionalno, obilježavanju 29. travnja, Svjetski dan plesa. Dan je to kada je rođen jedan od najvećih reformatora plesa, Jeon Georges Noverre, pa je ta

Balet na glazbu vesterna i Metallice

RIJEKA – GRAND FINALE: The Turtle and the Phone Booth novi je naslov kojeg je Nadav Zelner osmislio za riječki Balet. Njegova će koreografija biti otplesana 16. travnja. Jeda