Ne-balet na Ljetu

Autor: //Datum objave: 31.07.2014.

SPLIT – Da će se na sceni 60.Splitskog ljeta u sinoć odviti nešto vrlo zanimljivo, bilo je jasno kada je, prije nego što je publika uopće sjela na svoja mjesta, svjetski poznati violinist i dirigent Alexander Balanescu izašao na pozornicu i počeo svirati. Pod prigušenim svjetlom, smješten u krajnjem lijevom kutu pozornice, Balanescu je bio uvertira u 80 mračnih, ironičnih, duhovitih i vrlo inteligentnih minuta premijere Sprovoda u Theresienburgu.

 

 

Već najava predstave kao glazbeno-plesne drame izazvala je zbunjenost kulturnih krugova, jer nije ni drama, niti opera, a ni balet. No, dvojac Staša Zurovac (koreograf i redatelj)  i Marjan Nećak (skladatelj) uspjeli su spojiti nespojivo, pa u tragičnu priču o samoubojstvu mladog austrougarskog poručnika Ramonga (Dražen Čuček) upleli i 33 člana baletnog tijela splitskog HNK.

 

 

Zlokobni stari zapovjednik 17. aspern-esslinške pukovnije Mihajlo von Waronigg ( Gavellin Ozren Grabarić) već nas na početku, s neprimjerenim sjajem u očima, izvijesti kako se mladi natporučnik ustrijelio u svojoj sobi. No, duh mrtvog Ramonga uključuje se u njegovo objašnjavanje razloga, pa u grotesknoj drami proizlazi na vidjelo njihov epski sukob oko mlade Olge von Waronigg (Vanda Winter) koja se kao djevojka sa samo 17 godina udala za sifilisom zaraženog Mihajla, no nezadovoljna njegovim razuzdanim i grubim ponašanjem utjehu traži u rukama mladih, tankoćutnih časnika kao što je Ramong.

 

 

Kada se u priču uplete visoko izaslanstvo japanske vojske, zbog koje je čitava pukovnija na nogama radi “dolaska najvišeg ranga”, a Ramong ni u toj, dostojanstvenoj situaciji ne uspijeva ostati miran već opsjeda Olgu razapetu između dviju vatri, zbog čega završava u kućnom zatvoru, dramski zaplet postaje potpuno krležijanski, groteskan, tragičan i satiričan istodobno. Pa i na samom činu sahrane, dok Mihajlo pred Ramongovim ostarjelim ocem drži posmrtni govor, u kojem iznosi sve njegove nedostatke, Ramong ustaje iz lijesa kako bi nešto dobacio, no Mihajlo ga brzo vraća ljutit što ga se prekida.

 

 

Rasplet situacije i neočekivana pozadinska priča nešto su što ipak nećemo otkriti, radi onih koji će večeras u 21 sat, u dvorištu HNK Split, nazočiti reprizi premijere. Dovoljno je reći kako u pozadini naoko obične ljubavne priče, stoji priča o dva svijeta – grubom, muškom vojničkom i časničkom svijetu austrougarske vojske, te tankoćutnom Ramongu koji predstavlja potpunu suprotnost. On, umjesto da s ratnim drugovima karta i banči u krčmama s ženama sumnjiva morala, kao doktor matematike raspliće kosinuse.

 

 

Prizor iz predstave, foto: HNK Split

 

 

Baletani splitskog HNK u ovoj su priči, zapravo, dio scenografije. Predstavljaju pukovniju koja, baš kao i njen sifilitični zapovjednik, nije posve na visini zadatka. Pa dok se Ramong i Mihajlo svađaju i podbadaju, vojnici i oficiri opijaju se. Zbog toga je vrlo neobično bilo vidjeti krhke balerine u ulozi čvrstih ali razuzdanih vojnika. Da bi naglasili apsurd situacije, kreatori predstave odjenuli su ženski dio plesačkog tijela samo u gornje dijelove uniforme i bokserice, a muške u donji.

 

 

Koliko god su balerine i baletani bili izuzetno zabavni, uz nekoliko plesnih točaka klasičnog, pa ni modernog baleta, Sprovod u Theresienburgu nema gotovo nikakvih dodirnih točaka s klasičnim baletom. Njihova se uloga zapravo svodila na padanje, šale i ironiziranje situacije, što je kod publike u više navrata izmamilo osmijehe. Nije nam, ipak, promaklo kako su pojedine balerine čitavim svojim, na eleganciju naviklim tijelom, odbijale strogo salutirati, već mekim baletnim ručicama zapravo – mahale. Unatoč tomu, plesači su bili na visini (neuobičajenog) zadatka, pa iako u drugom planu, izmamili su veliki pljesak publike, njih oko 350 u HNK-ovom neuglednom dvorištu, na kraju komada.

 

Kao glazbeni komentator, Balanescu je čitavo vrijeme virtuozno svirao violinu, decentno skriven u krajnjem lijevom kutu pozornice, no svaki pogled na njega jasno je govorio kako se radi o vrhunskom i maestralnom glazbeniku, koji se svojom pojavom upravo savršeno uklopio u ovu tragikomičnu priču.

 

 

Koprodukcija HNK Split i Kazališta Ulysses pokazala se tako punim pogotkom, za što velike zasluge idu i Radi Šerbedžiji, čija je ideja bila postavljanje ovog komada. Krležini tekstovi u nas se nedovoljno izvode, (jedna mlada dama na blagajni HNK uporno je zahtijevala kartu za “Sprovod u Tešiburgu”) a jasno je kako ih publika odlično prima. Sprovod u Theresienburgu pokazao je i da će publika, željna kreativnog pristupa teatru, rado prihvatiti fuziju dramskih žanrova, umjesto klasične podjele na dramu, operu i balet.

 

 

Ostaje ipak nejasno zbog čega je ova glazbeno-plesna drama uopće uvrštena u program Baletnih večeri na Sustipanu.  Zaista je upitan kriterij svrstavanja ovog djela među balete. Je li riječ o nastojanju da se popuni program tih večeri, kako ne bi bila izvedena tek tri naslova, ili je pak riječ o nečemu drugome, publika može samo nagađati. Mnogi ljubitelji baleta, uključujući i potpisnika ovih redova, došli su na predstavu očekujući veći broj plesnih dijelova. Jasno, očekivali smo da će plesni dijelovi biti klasični, a ako već ne klasični (jer znamo koreografski potpis Staše Zurovca), a ono barem baletni. Od toga nismo vidjeli gotovo pa ništa.

 

 

Najnovije iz kategorije "Festivali":

Plešu najbolji amateri

ZAGREB – 18. TREPS festival plesa održat će se od 19. do 21. svibnja 2023. s početkom u 19 sati u Centru za kulturu Trešnjevka. U kategorijama klasični balet, suvremeni ples,

Najavljeno Splitsko ljeto

SPLIT – Konferencijom za medije u foyeru Hrvatskog narodnog kazališta Split jučer je predstavljeno je 67. Splitsko ljeto. Po šezdeset i sedmi put kazališna umjetnost u Splitu

Polunjin u Novom Sadu

NOVI SAD – Na večerašnjem otvorenju festivala Exit u Novom Sadu nastupit će i Sergej Polunjin. Slavni baletan će plesati na pjesmu “Freedom” Georgea Michaela, na

Najnovije vijesti na portalu:

Počinje prodaja karata za Orašara

SPLIT – Hrvatsko narodno kazalište Split najavljuje početak pretprodaje ulaznica za najpopularniji balet svih vremena, Orašar. Planirano je ukupno 16 izvedbi u studenome i pr

HNK osnovao Baletni studio

ZAGREB – Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu predstavilo je novi korak u osnaživanju domaćega plesnog kadra, osnutak Baletnog studija koji učenicima baletne škole omogu

Umjetičko-znanstveni skup posvećen Licitarskom

ZAGREB – Prije točno stotinu godina (17. lipnja 1924. godine), u Narodnome kazalištu u Zagrebu praizveden je balet Licitarsko srce, nastao u suradnji skladatelja Krešimira Ba