HNK nagradio najbolju balerinu
SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko
ZAGREB – U redove baletnog ansambla HNK ovaj se tjedan uvukao veliki nemir i nervoza, a razlog tome je što njihova predstavnica u Kazališnom vijeću HNK – Mihaela Devald – podržava ostanak intendantice Ane Lederer i šefice Baleta te nacionalne prvakinje Irene Pasarić u HNK, s čime se dio baletana i balerina ne slaže. Ovdje se, međutim, ne radi samo o osobnim preferencama prema ovom ili onom direktoru, vec je kontekst prijepora – koji se dogadja u jeku izbora za novo vodstvo HNK – puno složeniji i ozbiljniji.
Baletni ansambl zagrebačkog HNK na plaći trenutno ima 15 prvaka. Od njih petnaest samo petero izvršava svoj ugovor, odnosno pleše glavne role. Ostali to ne čine, jer zbog godina i povreda – ne mogu. Ali zato i dalje primaju visoku plaću. Višu od njihove prima samo Irena Pasarić koja je i dalje nacionalna prvakinja, a ne pleše, iako pravilnikom HNK status nacionalnog prvaka nije uređen kao počasna, već kao aktivna kategorija.
– Problem je što plesači nemaju beneficiran radni staž. Zato u kazalištu sada rade ljudi stariji od 50 godina, koji ne mogu otići u mirovinu. Oni se vuku, teret su kući jer ne mogu raditi, te uzimaju mjesta mladim plesačima. U raznim zemljama svijeta postoje drugačija rješenja, recimo u Njemačkoj se stariji plesači tijekom dvije godine prekvalificiraju za neko drugo radno mjesto. No, kod nas se takvo što nažalost ni ne može ostvariti, jer su zakoni vrlo jasni i idu na štetu plesača – smatra slavni koreograf Milko Šparemblek.
Naša priznata balerina i dojučerasnja šefica splitskog Baleta Almira Osmanović smatra da je situacija alarmantna.
-S 43 godine bi plesaci bi trebali ići u mirovinu, jer nakon toga dolazi do problema. Situacija se hitno mora mijenjati, ali ne tako da se plesači bace na cestu – ističe Almira Osmanović.
Mihaela Devald, koja bi prema interpretaciji Osmanović, zapravo slijedeće godine trebala u plesačku penziju sad kroji kadrovsku politku u HNK. Jer, ukoliko Irena Pasarić misli da Devald može iznijeti glavnu ulogu, zašto joj je sama nije u posljednje vrijeme nije dala?
Članovi baletnog ansambla s kojima smo razgovarali kažu kako nitko od njih ne želi da Ana Lederer ostane intendantica, a Irena Pasarić direktorica Baleta. Sutra će imati sastanak sa svojom predstavnicom Mihaelom Devald, kako bi im ona objasnila što se točno događa.
Javnosti je poznato anonimno pismo koje su u svibnju medijima uputili neki plesači, tužeći se na uvjete rada. Činjenica je da zagrebački Balet ne odlazi na gostovanja, da reciklira predstave iz godine u godinu i zapošljava inozemne koreografe koji skupo naplaćuju svoje predstave. Čini se da su tu na stvari dvostruki kriteriji: Dinku Bogdaniću se kao argument zašto ne bi trebao raditi koristi činjenica da je zlostavljao balerinu Nikolinu Bosnar, a o tome da je “kućni koreograf” Derek Deane zlostavljao mladog plesača Engleskog nacionalnog baleta Daniela Jonesa u našoj se javnosti ne govori. Naime, Daily Mail izvijestio da je Jones optužio Deanea za uznemiravanje u vrijeme kada je nastupao u njegovoj produkciji baleta Giselle. Postavlja se pitanje: ako se domaćeg “umjetnika-zlostavljača” neće zaposliti, zašto će se to učiniti sa stranim? Zanimljiva je i Deaneova cijena: Nacional je objavio kako je navodno njegova Trnoružica koštala 2,5 milijuna kuna, a on je dobio honorar od 40 tisuća eura. Naši izvori kažu da ansambl s njim teško radi, dok, recimo Youri Vamos, koji je napravio sjajnu Coppeliju, ne dobiva puno prilika iako zagrebačkom Baletu strašno leži njegov način rada.
U svjetlu svega što se u Baletu HNK događa već godinama, od kad je Irena Pasarić stupila na njegovo čelo, pitanje je zašto Mihaela Devald ignorira želje kolega i glasa za postojeću upravu. Naši anonimni izvori u kazalištu kažu kako je situacija jasna: ne bi joj odgovaralo da sutra dođe novi direktor i postavi pitanje o tome zasto ona i devetero kolega ima status prvaka, a prvaci zapravo više nisu. Plesačima je jasno da Mihaeli Devald ne bi odgovaralo da je sutra netko s punim pravom sruši u status člana ansambla ili da joj ponudi otpremninu.
Stanje u Baletu HNK, u kojem ogroman dio plesača koji doista plešu ima ugovor od godinu do dvije i to s malom plaćom, daleko je od dobrog. Pitanje koje se nameće vrlo je jednostavno: kad Mihaela Devald u ponedjeljak bude glasala za opciju Lederer-Pasarić, hoće li voditi računa o interesima ansambla i hrvatskog baleta općenito?
SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko
Plesači diljem svijeta već tradicionalno, obilježavanju 29. travnja, Svjetski dan plesa. Dan je to kada je rođen jedan od najvećih reformatora plesa, Jeon Georges Noverre, pa je ta
ZAGREB – TREPS plesni susreti, 19 po redu, počinju u petak, 12. travnja u 19 sati u Centru za kulturu Trešnjevka. Članove ocjenjivačkog suda ove godine čine Ivana Bojanić, Ma
SPLIT – Hrvatsko narodno kazalište Split najavljuje početak pretprodaje ulaznica za najpopularniji balet svih vremena, Orašar. Planirano je ukupno 16 izvedbi u studenome i pr
ZAGREB – Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu predstavilo je novi korak u osnaživanju domaćega plesnog kadra, osnutak Baletnog studija koji učenicima baletne škole omogu
ZAGREB – Prije točno stotinu godina (17. lipnja 1924. godine), u Narodnome kazalištu u Zagrebu praizveden je balet Licitarsko srce, nastao u suradnji skladatelja Krešimira Ba