HNK nagradio najbolju balerinu
SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko
RIJEKA – Što se točno događa u riječkom Baletu? Na to je pitanje, čini se, teško odgovoriti. Plesači, članovi ansambla HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke već gotovo godinu dana sami sebi u bradu gunđaju kako mnogo toga ne valja, no nitko od njih nije skupio hrabrosti izaći u medije s pričom i reći što točno ne valja. Sve bi ostalo na tome da se prije par dana nije pojavilo anonimno pismo puno optužbi, kojeg navodno šalju članovi ansambla.
U njemu se navodi cijeli niz toga – između ostalog i da ravnatelj baleta Balazs Baranyai kopira radove drugih autora. Optužuje ga se, između ostalog, kako je pokrao ni više ni manje nego Georgea Balanchinea. Daljnje optužbe su jednako ozbiljne: petnaestak aktivnih plesača drži cjelokupni repertoar, a osim u baletu, plešu i u operi i drami (i to ne samo da plešu, već su statisti, a nekad obavljaju i zadatke tehničkog osoblja na sceni).
Idemo dalje s pismom. Plesačima se ne upisuju prekovremeni radni sati, ucjenjuju ih se i prijeti im se otkazima. Zbog toga kvalitetni plesači odlaze, a novi ne dolaze. Balet dobiva najmanje sredstava. Ima pritužbi i na Baranyaiev rad: tvrdi se da ih verbalno napada, a i da je bolovanje proveo u Mađarskoj. Osim toga, kažu kako su na kraju prošle sezone morali sudjelovati u produkciji “Plesni torpedo”, u kojoj su nastupali uz amatere.
– Naš nastup je sveden svega na desetak minuta trajanja i to samo zbog toga što kazalište nije bilo u mogućnosti osigurati nam osnovnu baletnu opremu (baletne papuče i špice). Pored činjenice što smo u nekoliko navrata upoznali upravu kazališta s ovom problematikom, ništa se ne rješava po tom pitanju. Žalosno je da je podjela plesača za projekt “Plesni Torpedo” izvršena u odnosu na taj propust, što je rezultiralo time da najistaknutiji solisti ne sudjeluju u samom projektu. Sa svime time se još jednom dokazuje da je upravi kazališta u interesu samo održavanje privida a nikako kvaliteta naše izvedbe – stoji u pismu.
Prizor iz baleta Sex, koreografa Balazs Baranyaia, foto: HNK Zajc
A onda ide neobičan, dramatičan završetak.
– U utorak 04.10.2016. stali smo sa radom jer se uprava kazališta nije pobrinula da nam osigura osnovna potrebna sredstva se za rad, baletnu obuću – stoji u pismu.
I to je jedino što je posve potvrđeno. I od uprave kazališta i od Sindikata. Uprava nam je potvrdila kako je postojao problem s dostavljačem baletnih papuča, koji je zbog nepoštivanja ugovora zamijenjen drugim, te plesnog poda, koji je bio u lošem stanju. No, rečeno nam je kako su ti problemi riješeni. Tvrde i kako nikakvog prekida rada nije bilo. U Sindikatu, pak, tvrde kako su problemi tek djelomično riješeni.
– Papuče nekima još nisu došle, no stižu, tako da da, taj je problem riješen. Pod (plesni pod, op.a.) su nam obećali da će kupiti novi, jer je ovaj u lošem stanju, no onda je rečeno kako nema dovoljno sredstava. Sad su nam postavili neki pod iz kazališta, koji je bolji od starog, no daleko je to od idealnog. Rekli su nam da će se problem valjda riješiti dogodine – kaže Laura Orlić, predsjednica Sindikata Baleta u HNK Ivana pl. Zajca.
Puno rječitiji nije bio ni Vitalij Klok, predsjednik lokalne podružnice Hrvatskog društva profesionalnih baletnih umjetnika (HDPBU). To je društvo, naime, u svibnju bivšem intendantu Oliveru Frljiću uputilo pismo, tražeći da riješi probleme vezano za neke ugovore. Tada su problemi riješeni.
– Ne znam što se događa zadnjih mjesec dana, imao sam zdravstvenih problema pa nisam u tijeku sa svim što se događa – rekao nam je Vitalij, koji nije bio pretjerano razgovorljiv. Kad smo ga direktno pitali o navodu vezanom za koreografije koje su, kako stoji u pismu, preuzete od drugih autora, rekao je kako je i on čuo tu priču, no ne može potvrditi da je to doista točno.
– Dobro, možda tu ima nešto. No, svi koreografi uzimaju ponešto od drugih, tako da nije lako utvrditi kad je i od koga što točno uzeto. Znate, to je stvarno teško dokazati… – rekao nam je Vitalij.
Sami plesači su se pokazali izrazito teški za suradnju. Razgovarali smo s njih nekoliko, zajamčivši im potpunu anonimnost. No, nitko od njih, čak ni tako, nije bio rječit. Potvrdili su kako su navodi iz pisma točni. Najveći problem je mali broj ljudi koji radi većinu posla.
– To je stari problem koji se ne rješava: nema nas puno, a sve smo stariji. Mi odradimo i poslove za operu i dramu, sve, a zapravo mali broj ljudi izvlači cijeli repertoar. Većina ljudi ima više od 30 godina – rekli su nam plesači, koji dodaju kako problem s bolovanjem voditelja Baleta zaista postoji. Baranyi, naime, s njima ne komunicira kako bi trebao, a bolovanje zaista jest proveo izvan zemlje, tvrde.
– Tužili smo se na njega intendantu, no on je uvijek za njega, kao i za sebe, imao isprike – kažu plesači.
Nakon što smo dobili anonimno pismo, proslijedili smo ga upravi Baleta, tražeći njihovu reakciju. V.d. intendanta Marin Blažević povodom toga održao je sastanak s plesačima.
– Ansambl Baleta uvjerio je intendanta da pismo nije uputio ansambl. Moguće da je riječ o anonimnom pojedincu, a na anonimna pisma niti ansambl Baleta niti intendanta nemaju namjeru odgovarati. U Baletu riječkog HNK postoje problemi kao i u svakom ansamblu i svakom Kazalištu, no oni se zajedničkim snagama i u dobroj namjeri i volji svih strana rješavaju – stoji u priopćenju kojeg potpisuje Milena Jerneić, voditeljica propagande HNK Ivana pl. Zajca
Iako je nejasno što se točno događa u riječkom ansamblu, čini se kako tamo ipak nije sve blistavo. Je li riječ o uobičajenim problemima, s kojima se suočava svako kazalište, ili pak o nečem višem, pokazat će vrijeme.
SPLIT – U povodu predstojećeg Dana Hrvatskog narodnog kazališta Split u foyeru splitskog nacionalnog kazališta u petak su svečano dodijeljene nagrade HNK Split za umjetničko
Plesači diljem svijeta već tradicionalno, obilježavanju 29. travnja, Svjetski dan plesa. Dan je to kada je rođen jedan od najvećih reformatora plesa, Jeon Georges Noverre, pa je ta
ZAGREB – TREPS plesni susreti, 19 po redu, počinju u petak, 12. travnja u 19 sati u Centru za kulturu Trešnjevka. Članove ocjenjivačkog suda ove godine čine Ivana Bojanić, Ma
ZAGREB – Prije točno stotinu godina (17. lipnja 1924. godine), u Narodnome kazalištu u Zagrebu praizveden je balet Licitarsko srce, nastao u suradnji skladatelja Krešimira Ba
SPLIT – Od 1. siječnja vodstvo splitskog Baleta preuzet će ukrajinski plesač, koreograf i pedagog Denis Matvienko. Kako su izvijestili iz tog kazališta, riječ je o umjetniku
ZAGREB – Prije točno stotinu godina (17. lipnja 1924. godine), u Narodnom kazalištu u Zagrebu praizveden je balet Licitarsko srce, nastao u suradnji skladatelja Krešimir
Ne poznavajući dovoljno probleme tog ansambla sa kojim sam davnih godina surađivala kao pedagog, mogu samo reći da je jako tužno kada ljudi osjećaju strah od izgovorenog mišljenja.