Intervju: Svakog ljeta donosi balet u Komižu

Autor: //Datum objave: 14.07.2011.
Jozo Borčić gotovo je deset godina plesao u HNK Zagreb, a 25 godina bio član baletnog ansambla u milanskoj Scali. Ta kuća mu je prije nekoliko godina dodijelila posebnu nagradu za umjetničke zasluge i doprinos talijanskom baletu. Kod nas je Borčić poznat starijim generacijama, koji ga se sjećaju iz vremena dok je plesao u HNK, a mlađi su za njega čuli samo kao osnivača Baletne škole u Komiži. Pošto je datum početka te škole sve bliži, s Jozom Borčićem smo razgovarali o baletu na Visu, ali i o njegovoj bogatoj karijeri.
 

Kada ste se počeli baviti baletom?

 

Svoj put mogu zahvaliti makedonskim vojnicima koji su u doba zaposjedanjaotoka Visa pokrenuli folklorni ples u srednjoj školi. Tada sam se kao dječak  prvi put susreo s plesom koji me je osvojio. Pošto sam dobro plesao, nastavio sam s folklorom i kad sam krenuo u Učiteljsku školu u Šibenik. U balet me je zapravo uputila profesorica Ruskog jezika i Pjevanja, Ana Fulgozi, koja mi je doslovno rekla: «Ti nemaš što tražiti u folkloru, moraš plesati balet!»

 

Poslušali ste je?

 

Naravno! Ona me uputila u Zagreb i tako sam se kao 15-godišnjak uskoro našao u baletnoj dvorani pod budnim okom Ane Roje. Ona je htjela vidjeti jesam li muzikalan, pa sam morao nešto otplesati. Gledala me neko vrijeme i rekla da sam rođen za balet. Još uvijek su mi u živom sjećanju  prvi dani u Zagrebu – ujutro sam pohađao baletnu školu, a navečer sam odlazio u HNK na ubrzani tečaj za muške plesače. Poslije dvije godine napornog i uspješnog rada morao sam odslužiti vojni rok. Na svu sreću, služio sam ga u Beogradu, gdje su mi dali dozvolu da svaki dan s nastavnicima klasičnog baleta vježbam u Narodnom Pozorištu. Na povratku iz vojske sam ponovno angažiran u HNK Zagreb i te smo godine krenuli na turneju u London.

Jozo Borčić deset je godina plesao u HNK Zagreb
 
 

S kojim ste poznatim plesačima i koreografima surađivali?

 

S  Margaretom Froman, Anom Roje, Oskarom Harmošem, Nenadom Lhotkom, a plesao sam sa Sonjom Kastl, Zlaticom Sjepan, Nevenkom Biđin. Plesao sam i surađivao doista s mnogima…

 

 

Kako je počela vaša inozemna karijera?

 
 

Veliko sam iznenađenje doživio kad smo 1960. godine otišli na turneju po Italiji. Nakon jednog nastupa u Bresci prišao mi je direktor baleta milanske Scale i ponudio angažman u toj kući. Donijeti odluku nije bilo lako, jer nisam znao talijanski jezik. Drugi problem je bio to što smo mi, u to vrijeme, uvijek na put išli s kolektivnom putovnicom. Na svu sreću, naš je generalni konzul bio prisutan i on je jamčio za mene. Rekao mi je da trebam ostati i da je za moju zemlju velika čast da netko od naših pleše u toj slavnoj kući.

 

 

Što ste sve plesali u Scali?

 

Prva  predstava bila je Pepeljuga, a ja sam plesao ulogu Princa. Toga se posebno dobro sjećam. Kasnije sam plesao zaista sve balete i surađivao s brojnim koreografima, od kojih mi na pamet padaju George Balanchine, Maurice Béjart, Rudolf Nurejev, Roland Petit, Sergej Lifar… Plesao sam s velikim prima balerinama, poput Margot Fonteyn, Maje Pliceskaje, Carle Fracci, Zizi Jeanmaire i mnogih drugih…

 
 
Jozo Borčić i danas je redovan posjetitelj milanske Scale
 

Još uvijek se vraćate u Hrvatsku?

 

Da, vraćam se svako ljeto, jer u Komiži organiziram ljetni baletni tečaj. Moram se malo pohvaliti i reći da je taj tečaj postao jedan od važnijih u Europi i da imamo pedagoge koji su na vrlo visokom nivou. Prije nekih 25 godina započela je ljetna baletna škola, koja se najprije održavala u Primoštenu kod Ane Roje, a poslije se preselila u moju rodnu Komižu.

 

Otišli ste u mirovinu s 45 godina. Bavite li se ipak  još uvijek na baletom?

 

Naravno. Još i danas, u mojim godinama, neprestano radim. Nije da plešem, ali sam pedagog i koreograf. Stalno sam na putovanjima, radim s plesačima i doista ni sam više nisam siguran gdje mi je stalno boravište.

Najnovije iz kategorije "Intervjui":

“Čovjek može sve što želi i za što je spreman puno uložiti”

Profesor sa Zavoda za elektroničke sustave i obradbu informacija na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu, Predrag Pale, više je od običnog znanstvenika. Osnivač CARNeta

Novi ravnatelj najavljuje: balet će se širiti Dalmacijom

Ilir Kerni postao je novi ravnatelj splitskog Baleta. Iza njega je dojmljiva karijera: bio je baletni prvak, balet majstor i pedagog u Hrvatskoj i inozemstvu. Iza sebe ima suradnju

“Uvijek želim vidjeti klasiku i ona me jako zanima”

Angelin Preljocaj došao je u Zagreb kako bi vidio plesače Baleta HNK koji pripremaju njegova djela “La Stravaganza” i “Annonciation”. Premijera je 7. lipnja, a do sada su s nj

Najnovije vijesti na portalu:

Baletni svijet ostao bez dva velikana

MOSKVA – Baletni svijet izgubio je u ponedjeljak dva svoja velika umjetnika. U 83. godini preminuo je Jurij Vladimirov, a izgubili smo i Jurija Grigoroviča, koji je imao 98 g

Carmina Krležijana u HNK

ZAGREB – Prošla su nešto više od dva mjeseca otkako nas je napustio baletan i koreograf Milko Šparemblek. U HNK je nakon njegova pokopa održana komemoracija, a sad se ta

Sretan Svjetski dan plesa!

Diljem svijeta danas se slavi Svjetski dan plesa. Uobičajeno je da tim povodom jedan svjetski, te jedan domaći plesač, pošalju poruku. Andreja Jeličić, baletna pedagoginja i teoret