Obilazak izložbe prije otvorenja

Autor: //Datum objave: 05.12.2017.

ZAGREB – Izložba “Balet i strast – Donacija Jelka Yureshe” bit će službeno otvorena večeras u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt (MUO), a sinoć je sam Yuresha, koji je doputovao u Zagreb prije nekoliko dana, nekolicinu novinara poveo u obilazak dvoranama muzeja i pokazao im predmete koje je donirao, usput o nekima od njih ispričavši zanimljive detalje.

 

– Znate, ne sviđa mi se ova slika – kaže Yuresha i pokazuje svoju fotografiju u grand jeteu – nisu mi noge baš opružene kako treba – dodaje i vodi nas dalje dvoranama. Pokazuje nam kostime, slike, knjige, nacrte kostima koji su izrađivani za njega i pokojnu mu suprugu Belindu Wright. Njene, kao i njihove zajedničke slike, vidimo posvuda u dvoranama. Nije ovo samo priča o baletu, to je jasno na prvi pogled: to je priča o i njihovoj ljubavi, u čijoj je srži bio balet.

 

                                                                              Yuresha za vrijeme obilaska MUO, foto: Tihana Skorupski

 

– Cijeli sam život imao sakupljačku strast i volio sam prikupljati predmete. Ima nekih za koje ni ne znam gdje su, primjerice, neke krasne pačke, ali tu ima predmeta za koje, iskreno, ne znam točno kada sam ih točno dobio – kaže Yuresha, koji je MUO donirao 500-tinjak predmeta, od kojih je izloženo otprilike polovina.

 

Yuresha je rođen 1937. u Zagrebu, a svoje plesno obrazovanje završava pod vodstvom primabalerine Ane Roje u Međunarodnoj baletnoj školi u Kaštel Kambelovcu. Nakon toga odlazi u Englesku gdje je proveo najznačajnije godine svog umjetničkog djelovanja. U Londonskoj kraljevskoj operi je, osim što je plesao pred engleskom kraljicom, surađivao sa slavnim baletanom Rudolphom Nurejevim te koreografima Sir Frederickom Ashtonom, Leonidom Massineom i Bronislavom Nižinskom.

 

Kostimi s izložbe, foto: Tihana Skorupski

 

Njegov je talent prepoznat čim je stigao u kazalište te je odmah imao priliku plesati značajne uloge poput Albrechta u baletu Giselle, princa Désiréa u Uspavanoj ljepotici i Signora Midasa u baletu The Lady and the Fool. Nakon prestanka plesne karijere 1977., počinje se baviti koreografijom te je doista obišao cijeli svijet koreografirajući za kazališta u Grčkoj, Izraelu, Islandu, Venezueli, Novom Zelandu i mnogim drugim zemljama.

 

Tijekom svojih putovanja prikupio je velik broj zanimljivih kostima koji su najvažniji dio izložbe. Posebno su istaknuti kostimi u prvoj prostoriji iz produkcija Labuđeg jezera i Orašara Kraljevskog baleta iz Londona. Nakon njih slijede kostimi drugih kazališta i baleta te brojne fotografije Yureshe s poznatim balerinama i baletanima na sceni, portreti, plakati predstava i knjige o baletu.

 

Izložene špice, foto: Tihana Skorupski

 

Osim kostima, zanimljivo promatrati baletne špice i njihov razvoj kroz vrijeme. Isprva su bile vrlo uske i male, sa zaobljenom kapicom i čini se nevjerojatnim da su balerine u tome bile sposobne balansirati na vrhovima prstiju. Ove suvremene, s ravnom kapicom i oblikom prilagođenim stopalu javljaju se tek kasnije. Sve to možemo vidjeti na izložbi – tamo su tri para primitivnih špica s početka 19. stoljeća, koje nisu omogućavale balans na vrhu prstiju, pa sve do modernih špica, od kojih neke krase I potpisi – Maje Pliceskaje, Palome Herrere, Galine Uljanove…

 

Nakon obilaska muzeja, gosti su se nastavili družiti u Muzeju, a dobro raspoloženi baletan odgovarao je na brojna pitanja koja su mu postavljali.

 

– Bio sam jako zahvalan što sam odmah po dolasku u London dobio priliku plesati velike uloge i što sam postao istaknuti britanski baletan, ali ja sam uvijek ostao Željko s Gornjega grada – zaključio je Yuresha.

 

Video s izložbe

Najnovije iz kategorije "Novosti":

Dodijeljene nagrade

ZAGREB – Edina Pličanić i Tomislav Petranović dobitnici su ovogodišnjih nagrada Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu za najbolja baletna ostvarenja. Dodjela nagrada održana je j

Film o Nurejevu

“Seksualno provokativan” nije opis koji bismo ikada upotrijebili misleći na ples jednog od najslavnijeg baletana svih vremena, Rudolfa Nurejeva, no promijenit ćemo mišljenje nakon

Ruski Don Quijote

ZAGREB – Don Quijote Ludviga Minkusa balet je kojeg se može gledati i gledati i opetovano uživati u kojem se nižu plesni brojevi jedan veseliji i razigraniji od drugog. Plesa

Najnovije vijesti na portalu:

Novi spoj Kirova

SPLIT – Baletna kategorija 64. Splitskog ljeta nastavila se s koreografskim spojem tri kratka baleta povezana u naziv “Connect”, te potpisana koreografskim potpisom Igora Kir

Stabat i Faun na Ljetu

SPLIT – Baletni dio 64. Splitskog ljeta otvorila je izvedba Baleta Narodnog pozorišta Sarajevo “Stabat Mater” i “Faun” koja se održala jučer u HNK Splitu. Moderni

Polunjin u Novom Sadu

NOVI SAD – Na večerašnjem otvorenju festivala Exit u Novom Sadu nastupit će i Sergej Polunjin. Slavni baletan će plesati na pjesmu “Freedom” Georgea Michaela, na