Diptih iz Rijeke i Varaždina
SPLIT – „Sad i nikad više“ baletni je diptih Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke i HNK u Varaždinu koji će u ponedjeljak 27. studenog s početkom u 19.30 sa
SPLIT – Ovogodišnje 63. Splitsko ljeto ugostilo je sinoć pod okriljem sustipanskog opojnog neba po prvi puta Makedonsku Operu i Balet. “Crvena soba”, inspirirana Schubertovim gudačkim kvartetom u d-molu br.14, poznatijim pod nazivom “Smrt i djevojka” ujedno je tako i prvo gostovanje makedonskog baletnog postava u Splitu uopće.
Iako su motivi ovog djela doživjeli niz filmskih i scenskih uprizorenja, u ovom baletnom komadu prepoznatljivi motivi se produbljuju. Smrt koja žudi za ljubavlju (Aleksandra Mijalkova) dolazi među ljude i zaljubljuje se u Proroka (Vasil Chichiashvili) te ga odvaja od ovozemaljskog svijeta i odvodi u onaj drugi, podzemni – u Crvenu sobu. U pokušaju da vrati svog voljenog Proroka u svijet stvarnosti, Djevojka (Mimi Pop Aleksova-Atanasovska) započinje svoj put inicijacije te ga uspijeva vratiti na Zemlju, dok Smrt ostaje sama u praznini podzemlja.
Scenski ugođaj, kao i snažan potpis Aleksandra Noshpala na kostimima, no i koreografija, na samom su tragu “Na putu” koji je prošlu godinu u otprilike isto vrijeme postavljen na daske sustipanske pozornice Splitskog ljeta. Kako sam koreograf Igor Kirov ističe, “Crvena soba” je nastala nešto prije “Na putu” i isti koreografski “touch” se svakako provlači kroz ta dva djela. No, ne možemo nikako reći kako je ijedan od navedena dva komada “déjà vu”.
Prizor iz baleta, foto: HNK Split
Makedonska Opera i Balet je u svom postavu imala štošta toga ponuditi. Mijalkova (Smrt) je ljubitelje baletne tehnike svakako frapirala svojim odrješitim i preciznim pokretima koje je dokazala u svojoj solo završnoj točki. Štoviše, u kombinaciji s Chichiashvilijem (Prorok) te njegovim nečujnim doskocima, ljubavni dueti ovog para bili su nabijeni velikom energijom koja je u konačnici bila odmjeravanje međusobnih snaga – ona, toliko ženstvena u svojoj nadmoći, a on, toliko muževan, koliko i fragilan.
Crvena soba, jednočinka u trajanju od manje od sat vremena, doživjela je veliki uspjeh u Makedoniji. Splitskoj publici je prikazan u nešto prilagođenoj verziji – u ovoj verziji je zbog sustipanske pozornice pod otvorenim nebom izostavljena pratnja orkestara, koji u originalnoj makedonskoj izvedbi podigne komad na nešto veću razinu.
Iako ne zapanjujućeg dojma, splitski ljubitelji baleta su mogli uživati u kvalitetnoj tehnici Makedonaca te definitivno neodoljivom ambijentu tople ljetne spitske noći. Uz scensku sinergiju prevladavajuće crvene boje, koju je upotpunio Noshpal simbiozom geometrijskih oblika i monokronih boja te prenio na kostime, Crvena soba bila je zadovoljavajuća priprema za nadolazeće baletne poslastice svima nam dragog Splitskog ljeta.
SPLIT – „Sad i nikad više“ baletni je diptih Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke i HNK u Varaždinu koji će u ponedjeljak 27. studenog s početkom u 19.30 sa
ZAGREB – Balet Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu kao posljednju ovosezonsku premijeru prikazat će u jednoj večeri tri kraća suvremena baletna djela (Triple Bill.) Večer
ZAGREB – Velika baletna ansambl predstava Peer Gynt u koreografiji i režiji Edwarda Cluga premijerno će biti izvedena 31. ožujka u 19.30 sati na pozornici Hrvatskoga narodnog
SPLIT – Na Facebook tranici Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu osvanula je u utorak kratka obavijest o gubitku bivše članice Baleta. – Posljednje zbogom Gorjani Raun
ZAGREB – Nagrada Tito Strozzi za kazališnu sezonu 2022./2023. dodijeljena je baletnoj predstavi Peer Gynt u izvođenju baletnog ansambla, orkestra i zbora Opere HNK-a u Zagreb
SPLIT – „Sad i nikad više“ baletni je diptih Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke i HNK u Varaždinu koji će u ponedjeljak 27. studenog s početkom u 19.30 sa